Categorii
Opinii

Certificatul verde în supermarketuri poate arunca economia în aer

Premierul demis al României a vorbit pe 14 octombrie 2021 despre posibilitatea ca accesul în magazine să fie condiționat de certificatul verde. Epidemiologic, măsura nu are foarte multe avantaje pentru că în magazine se poartă măști chirurgicale, în plus aceasta vine însoțită de riscul agravării dezechilibrelor economice.

Premierul demis Florin Cîțu a lansat în spațiul public un subiect controversat, posibilitatea utilizării certificatului verde și pentru accesul în magazine și supermarketuri. Această măsură nu poate fi impusă direct de către Guvern și  procesul de adoptare în Parlament este relativ lung. Cum Guvernul a căzut în urma moțiunii de cenzură și nu poate să ne surprindă cu Ordonanțe de Urgență, doar Parlamentul României ar putea adopta o asemenea restricție.

Măsura este una extrem de dură și, dacă ar fi aplicată, ar anula conceptul de afacere esențială. Evident, dacă aprovizionarea cu alimente nu mai este considerată vitală pentru viață, intrăm într-o zonă extrem de tulbure în ceea ce privește drepturile și libertățile umane.

Într-o țară în care doar 30% din populație este vaccinată, aprovizionarea cu alimente va deveni extrem de dificilă pentru locuitorii care nu au certificatul verde. În familiile în care cel puțin un membru are certificat verde, acesta va fi desemnat cu aprovizionarea, dar activitatea ar putea deveni extrem de solicitantă. Serviciile de livrare online nu sunt o soluție pentru o mare parte a populației, deoarece acestea sunt disponibile doar în marile orașe.

Chiar dacă locuitorii s-ar conforma și campania de vaccinare ar accelera, România nu are capacitatea să-și imunizeze populația suficient de repede. Este clar că impunerea unor restricții de acest gen va genera proteste sociale de amploare și va crea presiuni suplimentare la nivel micro și macroeconomic.

La nivel microeconomic vom asista la:

  • Reorganizarea magazinelor care probabil că își vor amplasa provizoriu case de marcat la exterior și vor implementa un sistem de comandă la ușa magazinului.
  • Apariția cumpărătorilor specializați în localitățile mici sau, altfel spus, a intermediarilor cu drept de acces în magazine. Aceștia și-ar organiza rapid servicii locale de aprovizionare și ar deservi o parte a celor excluși din magazine. Problema este că, în lipsa infrastructurii software și a perspectivei susținerii afacerii pe termen mediu și lung, ofertanții acestor servicii vor încerca să-și maximizeze beneficiile imediate, deci vor percepe taxe ridicate. Costurile alimentare ale celor fără drept de acces în magazine vor crește.

La nivel macroeconomic efectele previzibile sunt extrem de grave:

  • La începutul pandemiei, în perioada cumpărăturilor de panică, prețurile la produsele alimentare au rămas relativ scăzute datorită rețelelor comerciale moderne și a puterii lor de negociere cu furnizorii. Dacă s-ar interzice accesul fără certificat verde în magazinele moderne, indivizii ar fi forțați să se reorienteze spre mici magazine, cu vânzare stradală sau cu angajați dispuși să închidă ochii la lipsa documentului. Ce înseamnă acest lucru? Că vom asista la o creștere exponențială a cererii în magazinele mici care va pune presiune pe oferta lor și va antrena o majorare semnificativă a prețurilor de vânzare. Practic, prin această restricție s-ar crea o presiune inflaționistă suplimentară și asta în contextul în care România are o rată a inflației extrem de ridicată (6,3% în septembrie).

Măsura lansată în dezbatere publică acum două zile are potențialul să dezbine populația și să amplifice spirala inflaționistă în care este deja angrenată economia. Este clar că beneficiile acestui proiect sunt limitate pentru că magazinele sunt spații în care se respectă purtarea măștilor și riscurile de contaminare în cadrul lor sunt relativ mici. Costurile asociate unei măsuri de genul acesta sunt însă excesiv de ridicate, motiv pentru care credem că ar fi de preferat ca aceasta să fie abandonată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.