Categorii
Opinii

O primă de casare ar putea schimba piața auto

În contextul unor discuții legate de viitoarea taxă auto, ministrul mediului, Tanczos Barna, a enunțat posibilitatea introducerii unei prime de casare de 3000 de lei care să nu vină însoțită de obligația achiziționării altui autoturism. Implementate corect, taxa și prima de casare au potențialul să schimbe radical piața auto.

O primă de casare ar putea schimba piața auto, dacă va fi implementată conform planurilor. Zilele trecute, ministrul mediului, Tanczos Barna, în contextul unor discuții legate de viitoarea taxă de poluare, a enunțat posibilitatea acordării unei prime de casare de 3000 de lei tuturor celor care vor renunța la autoturismele lor vechi și poluante. Prima este inspirată de un program similar din Sfântul Gheorghe și ar urma să fie aplicată fără obligația achiziționării unui autovehicul nou.

Taxa va descuraja importurile de autoturisme vechi și îi va forța pe proprietarii unor astfel de vehicule să depună eforturi pentru a le înlocui cu unele mai noi. La rândul ei, prima de casare are capacitatea să genereze mișcări interesante pe piața auto. Suma de 3000 de lei nu pare foarte mare, dar efectele în întinerirea parcului auto ar putea fi semnificative, mai ales dacă în program nu va exista un criteriu de eligibilitate precum cel de la Rabla, ca autoturismul să fie înmatriculat de cel puțin 8 ani în România.

Există un risc al importurilor pentru casare, dar dacă ne gândim la parcul auto actual ar trebui să existe un moment zero. Taxa antipoluare are potențialul să descurajeze importurile, dar există câteva milioane de autovehicule vechi pe străzi care sunt deja înmatriculate. Să le lăsăm să ne polueze pentru încă 6-7 ani, până când vor putea să fie casate? Pentru prima de 3000 de lei criteriul celor opt ani de înmatriculare în România ar trebui să fie scăzută.

Ce e diferit la program?

Cu ce se deosebește noul program de Rabla? Programul Rabla este mai degrabă unul de încurajare a achizițiilor de autoturisme noi. Acesta întâmpină trei mari probleme când vine vorba de înnoirea parcului auto. În primul rând, fondurile sunt insuficiente. În al doilea rând, pot fi casate prin el doar autovehiculele care au fost înmatriculate în România pentru cel puțin opt ani de zile. Măsura asta face ca autoturisme second-hand de 18-20 de ani vechime, înmatriculate în România de 4-5 ani, să nu poată fi casate. În schimb, autoturisme de două ori mai noi se încadrează în program, pentru că au fost înmatriculate suficient de mulți ani. În al treilea rând, nu foarte mulți proprietari de autoturisme vechi au capacitatea să economisească suficienți bani pentru achiziționarea unora noi.

O primă de casare ar putea schimba piața auto

Prima de casare de 3000 de lei are potențialul să generezea efecte interesante pe piața auto:

  • Va impune un preț minim pentru mașinile second-hand. Prima de 3000 de lei va urca prețul tuturor automobilelor second  peste acest prag. Creșterea prețurilor autoturismelor second hand le-ar putea grăbi elimina de pe piață a celor cu probleme critice.
  • Va determina reducerea parcului auto în valoare absolută. În țară există de la zeci la sute de mii de autoturisme vechi care zac în parcări și curți. Proprietarii fie nu au suficienți bani pentru a le casa prin Rabla, fie sunt prea comozi să scape de ele. Stimulentul financiar al primei de casare i-ar face pe mulți să renunțe la ele.
  • Va determina scăderea rapidă a vârstei parcului auto (în special dacă nu există reglementarea înmatricularea de 8 ani de zile). Probabil că impactul îl va depăși pe cel al programului Rabla. Proprietarii vor renunța complet la autoturisme sau vor opta face pasul spre autoturisme second-hand puțin poluante;
  • Va crește cererea pentru autoturisme second-hand cu cel mult 7-8 ani vechime; Acestea vor avea taxe moderate. Cererea va împinge prețurile autoturismelor second-hand până în punctul în care cele noi vor fi preferabile;
  • Va fi accelerată eliminarea autoturismelor Diesel din parcul auto. E deja al doilea an de când mulți producători auto au renunțat la motorizările Diesel. Cele mai noi autovehicule Diesel de pe piață au cel puțin 2-3 ani. În 5-6 ani de zile, autovehiculele Diesel vor fi destinate casării și vor avea o pondere nesemnificativă în parcul auto.

Taxa antipoluare și prima de casare au potențialul să schimbe radical piața auto din România. Parcul auto ar putea fi schimbat la fel de rapid ca după aderarea la Uniunea Europeană. Atunci, în doar 2-3 ani, vechile autoturisme Dacia 1310, până atunci omniprezente, au devenit o raritate.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *