Categorii
Intern

Succesul Dacia Spring poate modifica Rabla Plus

Succesul lansării Dacia Spring a dus la depășirea bugetului disponibil pentru programul Rabla Plus în doar două zile. Pe termen scurt, Ministerul Mediului va suplimenta acest buget dar dacă numărul de comenzi pentru acest autoturism vor continua să crească, mulți nu vor avea acces la subvenție. Este de așteptat ca în 2021 subvenția să fie redusă de la €10.000 la cel mult €5.000.

Succesul Dacia Spring poate modifica Rabla Plus pentru că nimeni nu se aștepta la o cerere atât de mare. Începând cu 20 martie 2021 persoanele fizice și juridice din România pot să fac precomenzi pentru autovehiculul electric Dacia Spring. Pentru înscrierea pe lista viitorilor proprietari este suficientă plata unui avans de €100. În doar două zile, circa 4.000 de persoane și-au comandat acest autoturism.

Este evident de ce interesul pentru Dacia Spring este atât de mare. Cu o autonomie de peste 200 km, aceasta este perfectă pentru activitățile de zi cu zi. În plus, pentru cei care vor să facă trecerea de la motoare cu combustie la electrice, Dacia este relativ ieftină. Cu subvenția de €10.000, cel mult 50%, prețul unei Dacia Spring de €18.000 poate fi redus la €9.000. O persoană curioasă să experimenteze cu un auto electric poate să o cumpere, să o folosească doi ani de zile și apoi să o vândă în afara României la €11-12.000. Investiția de €9.000 ar avea un randament de 25%-30%, superior altor alternative de plasare a capitalului propriu. Desigur, acest calcul este valabil doar în condițiile în care bugetul programului Rabla Plus este suficient de mare.

Ce înseamnă acest interes pentru bugetul României

Cele 4000 de comenzi efectuate în două zile implică un efort bugetar de circa 176 de milioane de lei (€9.000*4000*4,89) o sumă care se pare că depășește bugetul programului. Nu am reușit să găsesc date exacte despre acesta, dar se pare că, exceptând mici modificări, bugetul a rămas similar celui din 2020. În 2020, pe Rabla + au fost alocați 140 de milioane de lei, suma fiind suplimentată ulterior cu 60 de milioane de lei. Dacă ținem cont și de faptul că, până pe 20 martie 2021, s-au vândut deja în jur de 2000 de autoturisme hibrid și electrice, rezultă că a fost atinsă deja limita bugetului potențial pentru 2021.

Pe fondul interesului major este posibil ca Ministerul Mediului să suplimenteze programul cu o sumă mai mare anul acesta. Dar cu cât? Nu cu foarte mult, pentru că bugetul pe 2021 este restricționat de deficitul bugetar de 7%.

Cererea mare ar putea grăbi modificarea Rabla Plus

În mod ironic, succesul Dacia Spring și al programului Rabla+ va duce la modificarea rapidă a programului. România oferă cea mai mare subvenție din UE pentru autoturisme electrice. Este de așteptat ca acesta să fie redusă în anii următori la cel mult €5.000. De asemenea, probabil că subvenția pentru autovehicule hibrid ( 84.000 sau RON 20.000) va fi redusă sau chiar eliminată.

Efectele economice ar fi imediate și ar duce la corectarea unor derapaje de pe piață. Creșterea prețului Dacia Spring la peste €10.000 va duce la scăderea cererii speculative. Autoritățile locale, afacerile private, asociațiile de proprietari ar câștiga timpul necesar pentru dezvoltarea infrastructurii. De exemplu, s-ar putea construi rețeaua de suport pentru alimentarea acestor autoturisme.

Regretăm că nu am reușit să achiziționăm o Dacia Spring subvenționată, dar ne bucurăm că piața EV-urilor se maturizează maturizare. Progresul este enorm pentru că până în 2019 în România se vindeau până la 1000 de  autovehicule electrice pe an. Apariția de alternative la Dacia Spring și scalarea producției de baterii va duce la o dezvoltare  normală a pieței și la eliminarea avantajelor de tipul subvențiilor.

Update

Ministrul Mediului a anunțat suplimentarea programului Rabla + până la 400 de milioane de lei, deci în 2021 va exista posibilitatea subvenționării achiziției a peste 8.000 de autoturisme electrice. De asemenea, se pare că în România au fost alocate doar 700 de autoturisme Dacia Spring, deci nu mai există presiune la fel de mare pe programul Rabla + în 2020. Ce am scris rămâne valabil pentru 2021, succesul Dacia Spring poate modifica programul Rabla Plus.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Un răspuns la “Succesul Dacia Spring poate modifica Rabla Plus”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *