Școala online forțează reforma învățământului românesc, dar structurile administrative din sistem opun o rezistență nefirească. Valul de reformă, care s-a pornit la nivel mondial, va forța reforma sistemului educațional românesc sau mutarea lui în irelevanță.
Pandemia a obligat cadrele didactice din învățământul românesc să folosească mijloace electronice în procesul educațional. Mulți au sperat că utilizarea tehnologiei se va permanentiza și că va deveni o parte constantă a sistemului. Doar că, după ce s-au investit sume consistente în achiziția de echipamente de suport (de la tablete la table inteligente) undeva, în guvern, a fost trasă concluzia finală: Educația online nu este bună.
Șefii educației au decis să se ascundă în spatele unor studii discutabile, care calculează efectul educației online asupra PIB-ului viitor și să respingă cu furie tot ce e legat de online. Aceste studii, indiferent de sursa lor, au rezultate extrem de discutabile. Statistic, nu avem capacitatea să estimăm corect PIB-ul de anul viitor. Să luăm decizii fundamentale pe baza unor studii, care asumă o prognoză a veniturilor pentru următorii 50 de ani, nu este o mutare inspirată.
În furia împotriva online-ului, administratorii sistemului nu par să realizeze că societatea a intrat pe o traiectorie de pe care nu mai poate fi întoarsă. Degeaba încercăm să conservăm sistemul românesc, bazat pe memorare și zeificarea olimpicilor, acesta este condamnat să se reformeze.
În următorii ani vor apărea școli exclusiv online
Educația online era deja extrem de răspândită la nivel universitar și în învățământul de recalificare. În 2019, firme din lumea întreagă ofereau posibilitatea recalificării din fața calculatorului. În contextul pandemiei, educația online a început să se răspândească și în învățământul preuniversitar. Probabil, România nu va seta trendurile în această direcție și, pe plan intern, este de așteptat să se pună piedici legislative și administrative. Trendul se va accentua în alte țări ale lumii, care vor dezvolta sistemul de învățământ online și vor începe să atragă elevi din alte țări.
De exemplu, pentru un copil care vrea să urmeze o universitate de top din Germania, ar avea sens să se înscrie la un liceu online din țara respectivă. Astfel, el ar avea timp să se familiarizeze cu limba și cultura țării.
Bine, dar ce facem cu socializarea? Un argument, adus frecvent în favoarea școlii în format fizic, este că elevii își satisfac în colectiv nevoile de socializare. Nu vedem o problemă reală în această direcție, pentru că piața liberă are capacitatea să reacționeze cu rapiditate. În paralel cu școlile online, este de așteptat să asistăm la o dezvoltare exponențială a cluburilor. Copii își vor putea forma cercuri de prieteni în cadrul activităților care le produc plăcere.
Educația online simplifică înscrierea în alte sisteme de învățământ
România nu este o țară izolată și nu poate ignora la nesfârșit trendurile setate în lumea civilizată. Dezvoltarea de școli online, în alte țări din Uniunea Europeană, le va permite elevilor din România să părăsească sistemul local.
Doar din aceste plecări, populația școlară din România se va reduce rapid cu mii sau zeci de mii de elevi. Chiar și în prezent există în țară mii de elevi care și-au început studiile în afară, în țările în care munceau părinții lor. Întoarcerea în România și înscrierea în școlile de aici a venit însoțită de mari costuri emoționale și dificultăți de adaptare. În mod cert, peste 5-10 ani, mulți părinți care se vor întoarce în România își vor transfera copiii în școli online, din sistemele educaționale în care și-au început formarea.
În plus, de multe ori, familiile practică și o emigrație etapizată. Un părinte pleacă la muncă și-și lasă partenerul și copiii în țară. După ce reușește să-și formeze o situație acolo, migrează și restul familiei. Dificultățile de adaptare apar, în acest caz, invers. Educația online le va permite acestor familii să-și pregătească copiii de migrație. Aceștia se vor putea înscrie în școli online din țara de destinație și își vor putea pregăti plecarea.
Rezistența la schimbare este inutilă
Educația online forțează reforma învățământului românesc și decidenții din sistem nu au cum să stopeze progresul. Oricât de multă rezistență ar pune, piața educației devine tot mai competitivă și elevii vor avea posibilitatea să fugă în alt sistem, încă de la vârste fragede.
Nu ne așteptăm însă ca sistemul să fie deschis la nou. Probabil, poveștile cu școala românească de olimpici vor circula în continuare, fără să înțelegem că, pentru fiecare olimpic, sistemul sacrifică sute sau mii de elevi. De multe ori, când aplaudăm emoționați performanțele unor olimpici, celebrăm sacrificarea propriilor noștri copii. Costul este enorm, pentru că un olimpic, rămas în țară, nu poate suplini mii de angajați medii.
Școala online forțează reforma învățământului românesc
Rezistența administratorilor din învățământului românesc este inutilă. Valul care vine peste sistem va mătura rapid orice urmă de rezistență. Ministerul și sindicatele din învățământ vor alege, cu siguranță, calea cu cele mai mari costuri, conservarea status quo-ului prezent. Se va insista mult pe performanțele deosebite ale olimpicilor români, dar va fi prea târziu. Educația online a deschis calea spre un nivel al concurenței care nu a existat niciodată în trecut.
Dacă administratorii sistemului de învățământ nu-și vor asuma o reformă profundă a acestuia, poate că vor salva forma, dar vor pierde elevii. Un sistem de educație în care nu există beneficiari este unul în criză.
În funcție de gradul de rezistență, ne putem aștepta, ca la finalul reformei învățământului românesc, să ajungem la concluzia lui Hemingway, după ce a urmat un tratament cu electroșocuri: „It was a brilliant cure, but we lost the patient.”