Efectul Lipstick (Lipstick Effect) sau „Indexul Lipstick” a fost propus de către Leonard Lauder în timpul crizei de la începutul anilor 2000. Acesta a propus indexul pe baza observaților efectuate în cadrul firmei familiei sale, The Estée Lauder Companies Inc. Astfel, în perioadelor economice dificile, consumatorii continuă să cumpere mici produse de lux, deși bugetele lor sunt afectate. Acesta este efectul Lipstick. În loc să-și reînnoiască întreaga gamă de produse cosmetice, consumatorii se limitează la unele simbolice, precum rujurile. Prin cumpărarea produselor de acest gen ei încearcă să-și conserve status quo-ul, chiar dacă experimentează dificultăți financiare.
Ideea indexului este că o creștere a vânzărilor anumitor categorii de produse poate să fie un indicator al unei crize economice. Indexul este un caz particular al efectului de venit. El surprinde un comportament atipic care apare în cazul scăderii venitului real. Indivizii achiziționează mici produse de lux pentru a-și conserva stima de sine și imaginea percepută sau proiectată.
Observarea efectului Lipstick, în perioadele dificile economic, poate confirma progresul unei crizei. Achiziția de rujuri și de alte mici obiecte, confirmă degradarea starea financiară a populației. De asemenea, ne arată că la nivelul indivizilor există o preocupare reală pentru perspectivele financiare viitoare.