Un efect de substituție (Substitution effect) sau substituția se referă la schimbarea cererii pentru un produs sau serviciu, determinată de modificarea prețului acestuia. Această schimbare se manifestă prin creșterea sau scăderea cererii pentru produse care le pot înlocui. Majorarea prețului pentru produsul X ar putea determina creșterea cererii pentru produsul Y, dacă acesta îl poate substitui pe primul. La fel, o reducere semnificativă a prețului pentru produsul X ar putea determina o scădere a cererii pentru produsul Z. În acest caz X fiind produsul care îl substituie pe Z.
Acest efect apare doar la produsele substituibile. Când bunurile sunt substituibile, producătorii nu pot să majoreze prețurile, chiar dacă piața este de oligopol sau monopol.
(2) Efectul de substituție poate să se refere și la o situație de pe piața muncii. Astfel, când are loc o creștere a salariilor, unii angajați vor prefera să substituie timpul liber cu cel de muncă. În acest caz, are loc o creștere a costului de oportunitate al timpului liber. Vezi și efectul de venit.