De ce utilizează companiile denumiri exotice pentru joburi? Argumentul principal pentru utilizarea acestor denumiri alambicate este apariția meseriilor noi. În realitate, utilizarea acestor nume pompoase are două scopuri. În primul rând, este o strategie ieftină prin care o companie îngreunează accesul headhunterilor la capitalul uman cu calificare înaltă. Headhunterii trebuie să-și dea seama cu ce se ocupă respectivii angajați pentru a le putea înainta oferte. În al doilea rând, strategia poate contribui la stima de sine a angajaților. O denumire pompoasă îl poate face pe un salariat să se simtă mai mulțumit de locul lor de muncă.
Practic, prin utilizarea acestor denumiri are loc o scădere a gradului de transparență de pe piața muncii. După cum bine nota un consultant în resurse umane, oamenii se uită la titlul jobului și nu înțeleg ce presupune acesta. Denumirile sunt extrem de ciudate și nici măcar recrutorii nu-și pot da seama cu ce anume se ocupă un angajat.
Metoda ridică și o problemă de etică. Ea reduce șansele angajaților nemulțumiți de a-și găsi noi locuri de muncă. Unii dintre ei au profiluri pe rețelele profesionale, dar denumirea jobului îi ține pe recrutori departe. Șansele lor ar crește considerabil dacă recrutorii ar înțelege cu ușurință cu ce anume se ocupă.
Angajații care vor să-și păstreze opțiunile deschise au soluții împotriva acestei strategii. De exemplu, ei pot să adauge pe rețelele profesionale și denumirea job-ului aferentă codului COR utilizat în contractul de muncă. Dacă încadrarea codului COR este corectă, headhunterii vor ști cu ce anume se ocupă angajatul.