Criza dotcom

Criza dot.com (Dotcom bubble) a avut loc la finalul anilor 1990 și a fost cauzată de o bulă speculativă a acțiunilor companiilor care aveau legătură cu internetul. Această criză mai este cunoscută și sub numele de bula internetului. Bula a apărut pe fondul dezvoltării internetului, creșterii numărului de utilizatorii și a banilor ieftini disponibili pe piață. Spargerea bulei a determinat falimentul mai multor magazine online și a unor furnizori de internet din SUA. Criza este una care ne arată cât de riscante sunt investițiile în companii supraevaluate.

criza dotcom
Com icons created by Alfredo Creates – Flaticon

Această bulă s-a inflamat între 1995 și 2000. În acei ani firmele care activau prin intermediul internetului promoteau cele mai rapide câștiguri. Investitorii au căutat acțiuni de firme active pe intenret și, pe fondul cererii, numărul acestora a crescut extrem de repede. Foarte multe dintre aceste firme erau start-up-uri care nu aveau modele de afaceri funcționale. Majoritatea nu aveau perspectiva realizării de profituri. Entuziasmul investitorilor a fost însă atât de mare încât valoarea indicelui compozit NASDAQ a crescut de 7 ori în perioada respectivă. Bula s-a spart la începutul anilor 2000, când Sistemul Federal de Rezerve a anunțat o majorare a dobânzii de referință, cu scopul de a stopa presiunile inflaționiste. Investitorii s-au panicat și s-au grăbit să-și lichideze plasamentele, fapt care a dus la prăbușirea cotațiilor bursiere și spargerea bulei.

Foarte puține companii au supraviețuit spargerii acestei bule. Cel mai cunoscut exemplu este cel al Amazon care a supraviețuit crizei și a ajuns una din marile companii din domeniul tehnologiei.