Suma nulă (Zero-sum) este un concept care se referă la o situație întâlnită în Teoria Jocurilor. Mai precis, este vorba de jocul cu sumă nulă. Conform acestuia atunci când un jucător câștigă, altul pierde astfel că schimbarea netă a beneficiului general este zero. Cu alte cuvinte, un câștig adițional nu este posibil fără ca, într-o altă parte a sistemului, să aibă loc o reducere.
În scenariul sumei nule, economia este în echilibru din punct de vedere al alocării resurselor și al câștigurilor potențiale. Din această cauză, jucătorii de pe piață nu-și pot întări poziția decât în detrimentul competitorilor. Să ne gândim la o piață cu jucători. Volumul pieței este de 100 de unități monetare și se împarte în mod egal între cele patru firme. Dacă una dintre firme încearcă să-și crească cota și volumul pieței nu se schimbă, ceilalți trei jucători vor pierde. De exemplu, majorarea cotei de la 25% la 40% ar putea determina reducerea cotei de la 25% la 20% pentru ceilalți trei jucători.
Să luăm un caz concret. Piața de telefonie mobilă este una de oligopol. Pe aceasta există trei sau patru ofertanți care deservesc întreaga cerere. Dacă unul dintre jucători va lansa produse superioare, din punct de vedere al calității sau prețului, ceilalți vor pierde din cota de piață. Primul jucător își va întări poziția prin preluarea de clienți de la competitorii săi.