Prin exclusivitate comercială (Commercial exclusivity) înțelegem o clauză care poate fi introdusă în anumite contracte de distribuire a produselor. Prin acceptarea acestei clauze, distribuitorii se obligă să vândă doar produsele unui anumit producător. Unele restaurante și cafenele semnează clauze de exclusivitate comercială cu anumiți producători de băuturi și apoi desfac doar produsele acestora. Întâlnim frecvent situații în care în anumite localuri găsim băuturi de la un singur producător. De multe ori, este suficient să vedem mobilierul unei terase și brandul de pe combinele frigorifice pentru a ști la ce să ne așteptăm.
Dacă am analiza contractul la nivelul distribuitorului am putea concluziona că este o practică anti-concurențială a producătorului. Situația este acceptată pentru că pe piață există un număr extrem de mare de distribuitori. Desigur, agențiile care controlează respectarea concurenței ar trebui să facă analize la nivel de localitate, regiune și țară pentru a vedea ce ponderi din piață controlează principalii producători.