Mentalitatea rarității (Scarcity mentality) este un concept în psihologice care analizează procesele de gândire ale indivizilor care percep viața ca pe un joc cu sumă nulă. Aceștia trăiesc cu convingerea că orice câștig este posibil doar dacă o altă persoană pierde. Datorită fricii de a pierde aceștia evită asumarea de riscuri, ieșirea din zona de confort și colaborarea cu alți indivizi. De asemenea, aceștia tind să se concentreze pe acopeirea lipsurilor și nu pe moduri de a crea produse noi. Din aceste motive, mentalitatea rarității este un impediment semnficativ în abordarea antreprenoriatului. Opusul acestui concept este mentalitatea abundenței.
Una din ideile de bază ale conceptului este că oamenii săraci își consumă energia și capacitatea intelectuală pentru acoperirea lipsurilor. Din această cauză ei sunt mai predispuși să facă greșeli și să ia decizii proaste. Pur și simplu, aceștia se decid să se concentreze pe problemele esențiale pentru supraviețuire. Frecvent, oamenii care au această mentalitate a rarității vor rata șanse de dezvoltare sau de investiții. Riscurile pe care le asociază investițiilor în active care nu satisfac nevoile de bază sunt prea mari pentru ei.
Din punct de vedere economic, această mentalitate poate duce la un consum imediat în detrimentul celui viitor. Indivizii acest tip de mentalitate preferă consumul imediat, celui viitor.