Prin cost de achiziție client (Customer acquisition cost – CAC) ne referim la un indicator utilizat în analiza perspectivelor de creștere a vânzărilor unei companii. Acesta este constituit din totalitatea cheltuielilor și resurselor care sunt utilizate pentru atragerea unui client suplimentar. O firmă care poate calcula aceste costuri știe dacă momentul este oportun pentru expansiune.
Diversitatea tipurilor de cheltuieli necesare pentru atragerea unui client nou variază, în funcție de industrie. În unele cazuri, costul de achiziție al clientului poate fi constituit doar din cheltuielile medii de promovare a produsului. Să ne gândim la o firmă IT care are produse în cloud și formulare automatizate de contractare a clienților. În cazul acestei firme, costul de achiziție al clientului va fi format din cheltuielile medii de promovare.
Să ne imaginăm o campanie de promovare, pe o platformă de social media, în valoare de €1.000. Dacă firma va avea 100 de clienți noi în urma campaniei, atunci costul de achiziție al clientului va fi de €10 (€1.000/100=€10).
Cunoscând acest cost de achiziție client, managerii firmei pot calcula:
- până în ce punct este rentabilă expansiunea companiei;
- în cât timp va deveni un client profitabil pentru companie;
- în cât timp se amortizează costul de achiziție al clientului.