Software-ul ca serviciu (Software as a Service –SaaS) este o metodă folosită în vânzarea produselor informatice rulate în cloud. Această metodă, care ține de cloud computing, presupune ca software-ul să nu fie vândut ca un produs de sine stătător, ci ca un abonament la un produs care se dezvoltă continuu. Compania nu vinde doar o licență pe un CD, ci vinde abonamente la un produs software găzduit în cloud. Prin vânzările SaaS companiile își formează relații pe termen lung cu fiecare client și își cresc nivelul încasărilor potențiale.
Firmele SaaS oferă software ca servicii cu subscripție și nu ca produse livrate fizic pe medii de stocare. Partea principală a produsului software este stocată și rulează pe servere externe. Clientul care plătește un abonament lunar sau anual beneficiază doar e o interfață prin care lansează aplicația din cloud.
Produsele SaaS au devenit extrem de populare pe măsură ce viteza și calitatea serviciilor de internet au crescut. Pentru firme și clienții persoane fizice, accesarea produselor în cloud este mult mai facilă comparativ cu achiziționarea de programe pe cd-uri și instalarea lor. Cum puterea de calcul a fost mutată în cloud, uzura morală a device-urilor electronice a încetinit. Acum 20 de ani, utilizatorii unor programe trebuiau să investească frecvent în hardware, astăzi durata de viață optimă a unui PC bun poate ajunge la mai mulți ani.
SaaS nu a înlocuit total produsele sofware clasice. Există în continuare clienți care preferă să-și instaleze local programele software pentru a avea viteză suplimentară, control asupra datelor etc.