Școala online a salvat elevii României din blocajul generat de un sistem educațional depășit. Pe măsură ce valul patru al pandemiei COVID-19 ia amploare, se înmulțesc criticile la adresa învățământului online. Dinspre Guvernul României, se lansează mesaje frecvente de avertizare că educația online determină pierderi iremediabile pentru generația actuală. Criticile la adresa educației s-au accentuat după ce pragul de contaminare cu Sar-Cov-2, pentru trecerea în învățământul online, a fost crescut la 6/1000. Oficialii vorbesc despre „anul pierdut” și par să confirme dezastrul asociat cu educația online.
România este o țară în care 40% dintre elevi sunt analfabeți funcționali. Statistic există o probabilitate ridicată ca procentul să se regăsească și de partea cealaltă a catedrei. La profesorii analfabeți funcționali se adaugă și cadrele didactice fără abilități informatice minimale. Este posibil ca pentru profesorii mai în vârstă și cei care au neglijat să-și formeze abilități tehnologice minime situația să fie o provocare. Cunoscând această situație, este credibilă ipoteza că școala online presupune suspendarea de facto a cursurilor.
Școala era angrenată în trecut
Perspectiva noastră asupra acestei probleme este însă diferită. România, la începutul anului 2020, era o țară în care 30-40% din elevi nu aveau acces la tehnologie, în care în multe școli copiii nu erau lăsați pe calculatoarele din laboratoare „pentru a nu le strica” și în care, la cele mai multe discipline, materia se preda doar pentru a fi memorată. O școală în care accentul se pune pe memorare și redare nu produce specialiștii de care este nevoie pe piața forței de muncă, deci nu reușim să înțelegem de ce se regretă atât de mult „anul pierdut” al educației.
Se pare că școala românească a rămas angrenată într-o epocă în care diploma de absolvire îți oferea o calificare din care puteai ieși la pensie. Piața s-a schimbat însă profund și cei care își caută un loc de muncă trebuie să aibă o mare capacitate de adaptare, unele opinii vorbind chiar de 15 schimbări de carieră în timpul vieții active.
Școala online a salvat elevii României
Pandemia COVID-19 ne-a prins nepregătiți și măsurile luate au fost de multe ori neinspirate, dar efectele pozitive nu pot fi contestate. În 2020 cea mai mare parte a populației școlare a avut, pentru prima oară în istorie, acces la tehnologie și la internet. Închiderea școlilor a forțat profesorii și elevii să utilizeze platforme online, aplicații de comunicare, editoare de text, poșta electronică ș.a. Pentru cineva care le utilizează constant nu pare să fie o mare realizarea. Sute de mii de elevi și profesori au făcut primii pași în lumea virtuală.
Credem că pierderea cauzată de educația online este compensată de aceste avantajele greu de contestat. Însușirea unor abilități informatice de bază și creșterea capacității de adaptare sunt câștiguri enorme pentru generația actuală de elevi. Acestea se pot constitui într-un avantaj competitiv pentru România de mâine. Job—urile viitorului vor implica utilizarea extensivă a tehnologiei informațiilor. Experiența ultimului an are capacitatea să atenueze lipsa de performanță a educației românești.
Este important să stăpânim noțiuni de matematică, limbi străine, geografie, istorie etc. Certificarea cunoștințelor teoretice într-o foaie matricolă nu ne pregătește pentru munca în economia reală. Poate că școala online în România nu a fost organizată perfect, dar a forțat dezvoltarea unor abilități informatice minimale. S-au deschis astfel noi ferestre de oportunitate pentru copiii din România. Abilitățile informatice deprinse de ei în acest an sunt mai importante decât memorarea mecanică a unor informații. Ele le oferă posibilitatea să se adapteze mult mai ușor la joburile viitorului.