Black Friday 2022 a fost dezamăgitor chiar dacă marile companii au anunțat vânzări record. De exemplu, eMAG a vândut produse în valoare de 644 de milioane lei. În termeni absoluți aceasta reprezintă o creștere cu 35 de milioane de lei față de anul precedent. Procentual, s-a înregistrat o creștere cu circa 5,75%. În condiții normale, acest rezultat ar fi fost admirabil.
Creșterea vânzărilor este prezentată drept un succes, dar realitatea este diferită când le analizăm prin prisma contextului economic. Vineri, 11 noiembrie 2022, INS a publicat rata anuală a inflației aferentă lunii octombrie. Astfel, în ultimele 12 luni, prețurile bunurilor din coșul de consum al INS au crescut, în medie, cu de 15,3%.
Black Friday a fost prezentat ca un succes prin prisma vânzărilor nominale exprimate în valori absolute. Când ajustăm aceste sume cu rata inflației aferentă ultimului an, situația stă diferit. Calculul este unul ușor de realizat. Este suficient să raportăm creșterea vânzărilor (644/609=1,0574712) la indicele prețurilor de consum (1 plus rata inflației, 1+0,153= 1,153). Scădem rezultatul dintr-o bază de 1(100%) și aflăm că, în termeni reali, vânzările s-au redus cu 8,29%.
Cu alte cuvinte, în termeni reali, valoarea bunurilor vândute de eMAG la Black Friday 2022 a fost cu 8,29% mai scăzută decât în 2021. Altfel spus, din perspectiva valorii reale, vânzările magazinului au înregistrat un recul semnificativ față de anul precedent. Evident, evenimentul de vânzări a fost cu mult sub așteptări.
Alte date legate de vânzările eMAG sunt le fel de îngrijorătoare. De exemplu, mai mulți cumpărători au apelat la achiziționarea de produse în rate. De asemenea, coșul mediu a fost constituit din mai multe produse, deci oamenii au preferat să cumpere obiecte cu valoare mai scăzută, simbolică. Posibil mulți au profitat de ocazie pentru a-și face stocul de cadouri pentru Crăciun.