Coca Cola nu a pierdut $4 miliarde, chiar dacă presa s-a grăbit să tragă această concluzie. Săptămâna aceasta a avut loc un incident care ne-a demonstrat că mulți jurnaliști nu au cunoștințe economice de bază. Ce s-a întâmplat? La o conferință de presă, după un meci de la Campionatul European de Fotbal, Cristiano Ronaldo a mutat două sticle de Coca Cola pe masa oficială. Acesta le-a mutat pentru că el nu este sponsorizat de marca respectivă de băuturi răcoritoare. A doua zi prețul acțiunilor companiei a scăzut ca reacție la gestul vedetei.
La valoarea minimă a prețului acțiunilor, jurnaliștii au calculat o scădere a evaluării companiei cu $4 miliarde. A doua zi, presa românească a titrat titluri precum: Cristiano Ronaldo a cauzat pierderi de $4 miliarde pentru Coca Cola. Titlurile din presă au fost formulate și pentru a șoca și a atrage cititorii, dar dorim să atragem atenția că afirmațiile de acest gen sunt profund greșite.
Cât a pierdut Coca Cola
Compania Coca Cola nu a pierdut ieri $4 miliarde, ci evaluarea ei a scăzut cu suma respectivă. Pierderea nu a fost a companiei ci a tuturor investitorilor care dețin acțiuni Coca Cola. Valoarea portofoliului lor de acțiuni a cunoscut o scădere, dar nu sunt motive de îngrijorare. Prețurile titlurilor de valoare cotate pe piețele bursiere cunosc frecvent scăderi și creșteri. Fluctuații au loc pentru că piața este dinamică iar cererea și oferta reacționează imediat la stimulii economiei reale.
Nu vrem însă să minimizăm evenimentul. Compania Coca Cola a suferit o lovitură de imagine și aceasta ar putea să cauzeze scăderi ale vânzărilor viitoare. Firma a fost afectată la nivel de imagine, dar nu a înregistrat și o pierdere financiară imediată. În conturile Coca Cola nu au apărut diferențe semnificative după gestul lui Cristiano Ronaldo, deci pierderea înregistrată de această persoană juridică nu există.
Probabil că unii ziariști nu înțeleg exact cum funcționează o companie și nu-și dau seama că nu există o legătură directă între evaluarea bursieră a unei companii și disponibilul existent în conturile acesteia. „Prăbușirea Coca Cola” a fost o problemă doar pentru investitorii care aveau de gând să-și reducă portofoliul de acțiuni în ziua respectivă. Ne îngrijorează faptul că și acțiunile companiilor solide sunt afectate extrem de ușor de ce se întâmplă pe social media. Evoluția neașteptată a titlurilor de valoare Coca Cola ne-a adus aminte de acțiunile meme.