De ce s-a apreciat Tesla după victoria lui Trump? Dacă ar fi să dăm crezare presei, motivele ar sta în descoperirea potențialului companiei sau în simplificarea procedurilor birocratice pentru testarea noilor tehnologii. Putem să înțelegem că și în România există fani necondiționați ai lui Elon Musk, dar credem că analiza ar trebui dusă în altă zonă.
Să luăm cele două observații pe rând. În primul rând, succesul lui Trump nu relevă potențialul Tesla. Nu e ca și cum victoria electorală a candidatului republican a scos în evidență calitățile companiei. În al doilea rând, este discutabilă legarea aprecierii acțiunilor de tehnologia mașinilor autonome. În acest domeniu, Tesla a rămas în urma altor companii. În timp ce firme precum Mercedes au deja funcțională tehnologia la nivelul trei, Tesla este încă la nivelul doi. Și chiar și la acest nivel, firma a avut probleme semnificative și accidente greu de explicat.
Explicația pentru aprecierea acțiunilor Tesla este în altă parte. Compania pare să fie beneficiara principală a anunațelor politici tarifare ale administrației Trump. Astfel, există așteptări ca administrația Trump să impună tarife ridicate pentru autoturismele chinezești. Acest lucru ar face ca autovehiculele produse în SUA să fie mai competitive. Problema este că, o măsură de acest gen va determina impunerea unor tarife în oglindă de către țările afectate. În această direcție, Tesla se simte în siguranță. Compania a fondat fabrici în China și UE și se simte protejată în fața unui eventual război al tarifelor vamale.
Pe termen mediu și lung, acest avantaj al Tesla va fi însă anulat de construcția de fabrici în țările care impun tarifele. Producătorii chinezi au început să dezvolte fabrici în Uniunea Europeană, deci este puțin probabil ca Tesla să-și păstreze poziția pe acest continent. De asemenea, ne putem aștepta ca producătorii chinezi să dezvolte fabrici și în SUA.
Republicanii vor repeta greșeala din anii 1980
SUA au mai trecut printr-o experiență asemănătoare în anii 1980. Speriați de concurența puternică a autoturismelor japoneze, aceștia au impus cote de importuri care ar fi trebuit să protejeze industria americană. Producătorii japonezi de autoturisme au căutat soluții pentru a evita aceste restricții și au început să investească direct în SUA și să facă alianțe strategice cu producătorii locali. În doar 10 ani, s-a ajuns la situația în care una din trei mașini vândute în SUA era japoneză. Practic, restricțiile la importuri, impuse de administrația Reagan, au contribuit la dezvoltarea Toyota, care a devenit cel mai mare producător de autoturisme din lume.
44 de ani mai târziu, un alt președinte republican este pe punctul să repete aceeași greșeală. Impunerea de taxe vamale va determina declanșarea unui război al tarifelor care în primă fază va favoriza Tesla. Pe termen mediu și lung, războiul va determina expansiunea producătorilor chinezi de autoturisme. Aceștia vor dezvolta fabrici și alianțe strategice în SUA și vor eroda poziția Tesla.