Elon Musk vrea bariere vamale pentru a conserva cota de piață a Tesla. În discursul pe care l-a ținut săptămâna trecută, la prezentarea rezultatelor financiare ale companiei, CEO-ul a tras un semnal de alarmă privind pericolul reprezentat de producătorii chinezi de autoturisme electrice. El a afirmat că aceștia sunt cei mai competitivi din lume și că este nevoie de bariere vamale pentru a proteja producătorii locali.
Este de înțeles de ce Elon Musk vrea bariere vamale. Acestea ar afecta extrem de puțin Tesla și, în plus, s-ar constitui într-un avantaj competitiv semnificativ. Compania are fabrici amplasate pe cele mai mari piețe din lume. Tesla produce autoturisme în SUA, UE și China și eventualele bariere comerciale nu ar avea un impact semnificativ asupra pieței sale de desfacere.
De asemenea, compania are acum o expertiză semnificativă în investiții de tip greenfield. Dacă ar apărea o a patra piață majoră, Tesla ar putea să-și dezvolte și acolo facilități de producție.
Barierele ar putea proteja cota de piață a Tesla doar pe termen mediu
Avansul pe care îl are Tesla, prin prisma prezenței pe principalele piețe auto, nu este unul de necombătut. Barierele vamale vor determina și producătorii din China să-și deschidă fabrici în UE. În fapt, principalul competitor al Tesla, compania chinezească BYD și-a anunțat deja intenția de a deschide o fabrică în sudul Ungariei. Desigur, Tesla ar avea beneficii imediate la ridicarea barierelor, dar acest lucru ar accelera investiția BYD. Probabil în cel mult trei ani, avantajul competitiv al Tesla ar fi eliminat. Este suficient ca pe piețele mari să intre chiar și un singur competitor al Tesla pentru ca misiunea firmei să se complice exponențial.
Discursul lui Musk arată slăbiciunea Tesla
Este ușor de înțeles de ce discursul lui Musk a declanșat o cădere semnificativă a acțiunilor companiei. El a indicat o vulnerabilitate majoră a acesteia. Tesla a fost o companie cu marje medii extrem de ridicate, dar războiul prețurilor din 2023 le-a redus semnificativ. Fabricile companiei au fost proiectată de la început să maximizeze economiile de scară. Eficientizarea producției și reducerea costurilor este extrem de dificil de realizat. Este de înțeles de ce nici măcar directorul Tesla nu crede că are șanse în fața companiilor chinezești.