Inflația distruge produsele premium pe măsură ce tot mai mulți români se orientează spre mărcile magazinelor. Am asistat la acest fenomen pe tot parcursul anului 2022 când, pentru a-și putea păstra nivelul de consum, mulți români au renunțat la produsele favorite în favoarea celor sub mărcile magazinelor.
Aceste bunuri sunt realizate de către producători consacrați, dar sunt vândute sub mărcile magazinelor care le comandă. Lanțurile de retail au un control mult mai mare asupra designului, ambalajului și prețurilor de vânzare. Nivelul controlului este atât de ridicat încât lanțurile de magazine au devenit competitori ai producătorilor tradiționali și chiar și-au majorat cotele de piață în detrimentul lor.
Ce înseamnă acest lucru? Că vânzările sub brand propriu ale multor producători s-au prăbușit. Nu înseamnă că vânzările lor totale s-au redus. Mulți vând sub marca magazinului ca să-și realizeze cotele de volum. Din păcate pentru ei, acest lucru se realizează în schimbul unor marje comerciale reduse.
Inflația persistentă accentuează trendul
În prezent, are loc un fenomen interesant pe care poate că l-ați remarcat când ați fost la cumpărături. În multe lanțuri comerciale moderne, gama de produse „marca magazinului” este într-o continuă expansiune. În lunile următoare, inflația cu două cifre va determina accentuarea fenomenului. Producătorii își vor majora prețurile de vânzare și fiecare lanț de supermarketuri va profita de ocazie pentru a-și extinde gama de produse. Într-un timp relativ redus, mulți producători vor constata că nu mai au cote de piață foarte mari. Cel puțin nu pentru mărcile proprii. Chiar dacă vor continua să producă în cantități mari, condițiile impuse de magazine vor determina reducerea marjelor comerciale.
Mărcile magazinelor grăbesc dispariția comerțului tradițional
În paralel cu cele expuse anterior, mai are loc un fenomen prin care dispariția comerțului tradițional este accelerată. În primul rând, micile magazine nu pot fi competitive în perioadele inflaționiste. Ele nu au puterea să negocieze reduceri de prețuri cu furnizorii și sunt forțate să-și crească prețurile. În al doilea rând, multe magazine mici, în special cele din zona rurală, se aprovizionează din lanțurile de magazine. Acestea aleg cele mai competitive produse, în special cele din marca magazinului, pentru a-și crește marja comercială. Prin revânzarea acestui tip de produse, micii comercianți ajung să facă reclamă lanțurilor de magazine și își grăbesc propriul sfârșit.
Indiferent cum analizăm fenomenul, tendința de pe piață este clară. Lanțurile de magazine vor ajunge să controleze, prin mărcile proprii, cote tot mai mari de piață.