Rabla pentru electrocasnice scapă comercianții de produsele greu vandabile și își ratează parțial obicectivele. Privit prin prisma a ce-și propune programul „Rabla pentru electrocasnice” este unul care ar trebui să aibă efecte pozitive în societate. Reciclarea echipamentelor învechite, cu consum mare de electricitate și achiziția de echipamente noi ar trebui să aibă un efect care să se sesizeze imediat în consumul național de electricitate.
Din păcate, programul este foarte bun în special la nivel de intenție. Prin implementare, programul reușește să rateze parțial o parte din obiectivele asumate. Mulți indivizi își schimbă echipamentele electrocasnice, dar, oferta din cadrul programului este stranie și nu credem că permite atingerea obiectivelor acestuia.
Rabla pentru electrocasnice scapă comercianții de produsele greu vandabile
În acest punct, programul eșuează. Reclasificarea claselor energetice și strategia magazinelor de a-și vinde produsele greu vandabile a dus la situații absurde. De exemplu, cei care s-au înscris anul acesta pentru achiziția de mașini de spălat au constatat că în oferta magazinelor erau disponibile mașini de spălat cu capacitate de cinci sau șase kilograme doar pentru clase energetice care nu se încadrau în program sau pentru mărci low cost. A existat însă o ofertă consistentă de mașini de spălat cu capacitate de șapte sau opt kg.
Mașinile de spălat rufe cu capacitate mare sunt perfecte pentru nevoile unei familii numeroase, a unui restaurant sau unei pensiuni. Cele mai multe gospodării nu au nevoie de o capacitate peste cinci sau șase kilograme. Aceste mașini sunt mai scumpe și fac dificilă atingerea obiectivelor de consum energetic. În gospodăriilr mici indicatorii energetici optimi vor putea fi atinși doar prin umplerea cuvei. Prin spălările cu programe pentru jumătate de cuvă, se pierde eficiența energetică și, în unele cazuri, aceste echipamente devin consumatori mai mari decât cele cu capacitate de cinci sau șase kilograme. Nu ar fi de mirare ca, în unele cazuri, noile mașini de spălat să consume mai mult decât cele înlocuite.
Magazinele de electrocasnice folosesc programul pentru a scăpa de produsele greu vandabile. Prin aceasta au forțat mulți clienți să se adapteze la oferta artificială. Așa se explică și de ce unii și-au scos voucherele și echipamentele vechi la vânzare. Oferta disponibilă în magazinele specializate făcea ca achiziția să fie nerentabilă. Cei care au vândut vouchere cu 1-200 lei au putut folosi banii pentru achiziții adaptate la nevoile gospodăriei. De multe ori, au reușit să obțină prețuri mai reduse decât în cadrul programului.