România va pierde mai mult de €3 miliarde dacă nu va efectua reforma sistemului de pensii, asumată în cadrul PNRR. Tranșa de €3 miliarde este doar pierderea vizibilă pe care politicienii români par dispuși să și-o asume. Ratarea tranșei va presupune identificarea altor surse de finanțare pentru continuarea proiectelor deja începute. Un risc există și în ceea ce privește cursul valutar euro RON. Acesta a fost mai stabil decât al țărilor din regiune și pentru că existau așteptări legate de intrarea în țară a miliardelor de euro din PNRR. Evident, ratarea tranșei vine cu un risc ca leul să piardă valoare relativ la euro.
Deficitul semnalează creșterea viitoare a taxării
Majorarea costurilor de finanțare a proiectelor începute și păstrarea sistemului inechitabil de pensii vor determina creșterea deficitului bugetar. Gradul de îndatorare al țării a crescut constant în ultimii ani și s-a accentuat după declanșarea pandemiei COVID-19. Cu un deficit în creștere, investitorii străini își vor asuma mai greu decizia de a intra pe piață. O țară cu datorii în creștere este una în care sunt probabile majorările de taxe. Altfel spus, acestea au regimuri fiscale instabile.
România pierde credibilitate
Ratarea reformei vine cu riscul distrugerii imaginii pozitive pe care ne-am format-o prin opoziție cu regimurile din Ungaria și Polonia. România a negociat fondurile PNRR cu un mai mult succes ca țările vecine pentru că a reușit să mimeze o preocupare minimă pentru principiile Statului de drept. Totuși, se pare că ne-am asumat reforme pe care nu intenționăm să le efectuăm. Politicienii români par să se ghideze în carieră după regulile învățate la jocurile de Alba Neagra. Promitem mult, mimăm că livrăm și apoi încercăm să mutăm atenția la alte subiecte. O strategie de acest gen nu poate funcționa cu parteneri serioși. Abandonarea reformei, fără intenția de a o începe, va costa mult țara din punct de vedere al imaginii.
Scăderea ratingului de țară
Un risc despre care se vorbește prea puțin este cel al scăderii ratingului de țară. Blocarea unei tranșe PNRR poate fi un semnal pentru agențiile de rating că România nu este capabilă să ducă la capăt reformele asumate. În cazul acesta este vorba de o reformă care are impact direct asupra deficitului public. România se împrumută constant pentru a finanța sistemul de pensii, deci o sancțiune pe fondul ratării reformei este previzibilă.
Ratingul acordat României de Standard & Poor’s este de BBB-, de către Fitch BBB- și de către Moody’s Baa3. Toate sunt la limita de jos a recomandării pentru investiții. Este suficient ca una din agenții să ne coboare ratingul cu o singură treaptă pentru a determina creșterea costurilor de creditare ale țării. România se împrumută scump și o retrogradare a ratingului va determina majorarea acestor costuri.