Categorii
Extern

Supraevaluarea TESLA – bula care va declanșa criza

În ultimele luni, piețele lumii au fost inundate cu bani ieftini care au fost direcționați în principal spre acțiuni ale companiilor din tehnologia informației. Vedeta piețelor bursiere este cu siguranță TESLA, compania americană specializată în producția de autovehicule electrice. Interesul pentru acțiunile TESLA a determinat o creștere a evaluării companiei la peste $800 de miliarde (pe 8 ianuarie 2021), cu perspective de depășire, în următoarele săptămâni, a valorii de $1 trilion. Cu o evaluare de 40 de ori mai mare decât cea a vânzărilor din 2020, probabilitatea că bula TESLA se va sparge în următoarele luni este foarte mare.

Supraevaluarea TESLA este bula care va declanșa criza. Pe 8 ianuarie 2021, evaluarea la bursă a producătorului american de autoturisme TESLA a sărit de $800 de miliarde, o valoare care o apropie de cea a Alphabet Inc., firma din spatele Google. Creșterea din ultimele săptămâni a TESLA este una care poate să fie pusă în contextul investirii banilor ieftini în acțiuni big tech. Încă de la începutul săptămânii, când evaluarea TESLA depășise $700 de miliarde, valoarea speculativă a companiei a ajuns aproximativ egală cu cea a următorilor 10 producători de autovehicule din lume. Și, dacă ne raportăm la piața totală, capitalizarea TESLA reprezintă mai mult de 37% din piața auto.

Capitalizarea companiilor auto la data de 8 ianuarie 2021
Nr. crt. Producător Capitalizare ($ miliarde)
1 Tesla $834,17
2 Toyota $213,83
3 Volkswagen $94,53
4 NIO $91,85
5 BYD $88,82
6 Daimler $75,63
7 General Motors $61,63
8 BMW $55,79
9 Hyundai $55,13
10 Ferrari $53,98
11 Volvo $51,81
  Total 2-11 $843,00
Sursa: https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-by-market-cap/

Absurdul legat de evaluarea exagerată a companiei este scos și mai mult în evidență de faptul că producția de 500 de mii de autovehicule a companiei TESLA nu clasează firma nici măcar în top 20 producători auto. În plus, în 2019 pe piața auto au fost produse peste 92 de milioane de autovehicule (link Statista) și chiar dacă ținem cont de faptul că volumul total a scăzut în 2020, realitatea rămâne că TESLA reprezintă sub 1% din piața auto mondială. Cu sub 1% din producția mondială și cu o capitalizare de peste 37% din piață, TESLA este o bulă care așteaptă să explodeze.

Dacă ținem cont de faptul că valoarea medie de vânzare a unui autovehicul TESLA este de circa $40.000 și compania a produs doar 500.000 de bucăți, deci cifra de afaceri din 2020, rezultată din comerțul cu autovehicule va fi de cel mult $20 miliarde. Practic, pe 8 ianuarie 2021 compania a fost evaluată la o valoare cu 40 de ori mai mare decât cifra de afaceri din anul precedent. La toate acestea se adaugă faptul că TESLA are doar 4-5 modele de autovehicule, deci ignoră foarte multe segmente ale pieței.

Supraevaluarea TESLA – bula care va declanșa criza

Cererea pentru acțiunile TESLA continuă să crească și nu ar fi de mirare ca în următoarele 7-8 zile evaluarea sa de piață să depășească $1 trilion. Cu o evaluare de piață care este de 40 de ori mai mare ca vânzările totale de anul trecut și continuă să crească, este evident că TESLA nu va putea să-și majoreze nivelul producției la un volum corespondent. Producția și livrările TESLA din 2021 ar trebui să fie de 40 de ori mai mari pentru ca valoarea vânzărilor să ajungă la nivelul evaluării de pe 8 ianuarie 2021. Chiar dacă firma ar putea să producă 20 de milioane de autoturisme, vânzarea lor este improbabil.

Supraevaluarea acestei companii ne ajută să ne formăm o imagine asupra cantităților de bani ieftini care au inundat piețele. Evaluarea TESLA și cea a altor companii nu are cum să rămână la nivelul acesta record și foarte probabil în următoarele luni vom asista la prăbușirea lor. Căderea producătorului american de autovehicule va determina o serie de efecte în cascadă, precum falimentele altor firme, inflație, șomaj și, destul de probabil, va fi unul dintre elementele centrale care va declanșa următoarea mare criză economică.    

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *