Bootstrapping (Bootstrapping) este un concept, preluat direct din engleză, prin care se descrie dezvoltarea unei afaceri fără investiții externe. Antreprenorul fondează o afacere cu un minim de capital și o dezvoltă utilizând veniturile firmei și fondurile personale. Acest tip de dezvoltare îi permite antreprenorului să păstreze controlul maxim asupra operațiunilor. Dezavantajul este că dezvoltarea se face mai greu și creșterea firmei este îngreunată. Firma depinde de fluxul de venituri pentru a-și asigura creșterea.
Alternativa la această metodă ar fi atragerea de fonduri externe, cum ar fi cele de capital de risc. De asemenea, ar putea fi găsit un investitor strategic, cum ar fi o firmă interesată de dezvoltarea unui produs sau a unei industrii. Dacă firma crește suficient de mare, aceasta poate să încerce o listare pe bursă. În acest tip de creștere, investitorii externi pot impune direcția și viteza de dezvoltare, fapt care ar duce la pierderea autonomiei antreprenorului.
”Bootstrap” este bucățica de piele cusută la spatele bocancului. Este dificil să te încalți trăgând de această bucățică de piele. Același lucru este valabil și pentru start-up-urile care încearcă să crească folosind resursele limitate de care dispun. Firma poate să crească, dar procesul va fi longeviv și complicat.