Eggflație

Conceptul de eggflație (Eggflation) analizează creșterile de prețuri generate de scumpirea ouălor. Practic, termenul este format prin unirea cuvintelor egg (ou) și inflation (inflație). Conceptul a început să fie utilizat în 2023 pentru a explica creșterile de prețuri care au apărut la produsele care utilizează ouăle în compoziția lor. Cum există multe produse care utilizează ouă în compoziție apare un efect de creștere a prețurilor în aval. Altfel spus, o criză a ouălor poate avea un efect inflaționist. Utilizarea termenului a părut justificată în SUA, după scumpirea unei caserole de ouă cu 150% din decembrie 2021 în luna similară din 2022.

eggflație
Egg icons created by Eucalyp – Flaticon

Scumpirea bruscă a ouălor poate să aibă cauze variate, care depind de nivelul ofertei sau al cererii. Astfel un an agricol slab (furaje mai puține și mai costisitoare) sau o epidemie de gripă aviară pot determina o scădere a ofertei. De asemenea, creșterea bruscă a cererii poate determina majorarea prețurilor. Acest lucru se întâmplă pentru că fermele au nevoie de timp să ajusteze capacitatea de producție.