Conceptul de inovație disruptivă (Disruptive innovation) este acea formă a inovației care duce la transformarea piețelor sau la apariția unora noi. Conceptul a fost propus de profesorul Clayton Christensen în lucrarea „Dilema Inovatorului”. Practic, prin acest tip de inovație se urmărește schimbarea modului în care indivizii își satisfac nevoile. Aceasta poate să aibă multiple fațete, de la lansarea de produse complet noi și până la schimbarea modului în care se utilizează unele servicii.

În ultimii ani, am asistat la dezvoltarea mai multor industrii care au transformat radical piețele. Dintre acestea, putem menționa:
- servicile de ride-sharing au schimbat piața de taximetrie;
- dezvoltarea cloudului a schimbat modul în care se vând și utilizează produsele software;
- dezvoltarea smartphone-urilor au transformat relația clienților cu mai multe piețe (servicii foto-video, GPS etc.);
- serviciile de închiriere proprietăți, precum Airbnb, au schimbat piața hotelieră și modul de a face turism;
- etc.