Marketing de afinitate (Affinity Marketing) este un concept care desemnează o strategie de promovare, în care se face un parteneriat cu o companie ai cărei clienți au interese comune. Companiile care fac parteneriatul nu au produse concurente și, uneori, nici măcar complementare. Pur și simplu, pe baza cercetărilor de marketing se stabilește că au grupuri de clienți care consumă ambele tipuri de produse.
Prin strategia de marketing de afinitate (Affinity Marketing), se accedere la „un grup de afinitate” și se urmărește lărgirea bazei clienților. Practic, după ce se identifică existența unui grup de clienți care consumă produselor ambelor firme, apare oportunitatea colaborării. Se presupune că indivizii care consumă produsul unei firme vor avea înclinația să-l utilizeze și pe al companiei concurente.
După cum am notat deja, strategia presupune un parteneriat între două companii care reușesc să adune grupuri de indivizi cu interese comune. De exemplu, în figura de mai jos avem reprezentanți clienții a două companii. Compania A are clienți care consumă doar produsele sale, dar și clienți care utilizează și produsele firmei B. Aceiași situație se repetă și în cazul companiei B. Clienții comuni sunt reprezentați în zona AB.
Practic, în marketingul de afinitate cele două companii se asociază și dezvoltă o strategie prin care să crească zona AB. Fiecare urmărește să atragă cât mai mulți din clienții celeilalte firme și să-și mărească propriul bazin. Dacă strategia ar funcționa perfect, la final sferele A și B s-ar suprapune. Desigur, în viața reală indivizii sunt prea diferiți pentru a se ajunge la asemenea performanță.