Saturația pieței

Saturația pieței (Market saturation) apare când volumul dintr-un bun, care poate fi comercializat pe o piață, și-a atins potențialul maxim.  Nivelul de saturație al pieței este un indicator esențial pentru companii. Pe baza acestuia se decide ce, cum și cât urmează să se investească.

O piață saturată este una matură, în care cotele de piață ale agenților economici ofertanți pot fi îmbunătățite doar în detrimentul concurenților. O companie care vrea să-și îmbunătățească cota pe o piață saturată trebuie să-și îmbunătățească oferta. Aceasta trebuie să  urmărească să atragă clienți de la concurenți. Ea poate realiza acest lucru prin reduceri de prețuri, prin servicii complementare mai bune, prin îmbunătățirea tehnologică a produselor etc.

O piață nesaturată este una în care încă există clienți potențiali care pot fi determinați să achiziționeze produsele unei firme.

saturația pieței
Satisfaction icons created by Freepik – Flaticon

Strategiile de creștere ale firmelor trebuie să țină cont de saturația pieței. De exemplu, pe o piață în creștere au sens investiții în extinderea capacităților de producție. Pe una matură au sens în special investițiile în retehnologizare, prin care se îmbunătățesc randamentele de producție. Dacă o firmă obține randmente superioare față de concurență, poate să ofere prețuri mai bune și să-și majoreze cota de piață.