Covid-19 schimbă piața imobiliarelor în moduri pe care dezvoltatorii și analiștii nu le-ar fi putut bănui în urmă cu 2-3 luni. Încă din această primă etapă, a vieții fără contact social, agențiile imobiliare s-au adaptat. În noua lume agenții organizează vizionări on-line, pentru a reduce la minimum contactul uman. Dar chiar și așa este destul de probabil că vânzările din imobiliare au scăzut deja mult. Cu siguranță, cifrele statistice o să ne confirme aceste aspecte în lunile următoare.
Interesant este că, în momentul de față, deja se conturează trei forțe care vor acționa puternic asupra pieței imobiliarelor. Aceste elemente au capacitatea să schimbe industria.
Generalizarea muncii de la distanță
Momentan situația este una excepțională, dar pentru multe companii s-ar putea dovedi o strategie de dezvoltare pe termen lung. Dacă aceste firme o să constate că productivitatea angajaților nu este afectată semnificativ de munca de acasă, o să vedem o reducere a cererii de birouri clasa A și nu numai. Ne putem aștepta ca în primii 2-3 ani după învingerea virusului să vedem cum circa 15-20% din munca de birou se va muta la distanță. Această schimbare bruscă a modului de lucru va duce la o scădere semnificativă a cererii de birouri. În acest context, proprietarii spațiilor de birouri vor fi forțati să se adapteze la noua realitate.
Migrația spre urbanul mic
Dacă prima condiție se îndeplinește atunci vom asista cu siguranță la un nou val migrator românesc, din marile aglomerări urbane în micile orașe. Teama de contaminare, închiderea spațiilor publice și îndemnul izolării la domiciliu și restul restricțiilor au reușit să anuleze aproape total avantajele vieții în orașele mari. Oamenii izolați în micile apartamente din marile orașe, pentru care mai au poate de achitat 20-25 de ani de rate, o să ajungă treptat să le perceapă drept închisori. Dacă situația va persista, ar putea să apară o schimbare a preferințelor locative. Mulți vor dori să renunțe apartamentul dintr-un oraș mare pentru o casă cu o bucată de teren. În special angajații care pot lucra remote au să facă acest pas. În acest mod va scădea presiunea pe zona imobiliarelor cu scop locativ.
Dezvoltarea comerțului online
A treia forță care o să pună presiune asupra pieței imobiliarelor este comerțul. Cozile și riscurile de contaminare la care se supun clienții și personalul magazinelor, împreună cu adaptarea la cumpărăturile online, creează premisele pentru dezvoltarea de supermarketuri exclusiv online. Pentru aceste supermarketuri, 100% online, amplasarea în proximitatea aglomerărilor urbane nu este importantă. Acestea ar putea fi amplasate în afara localităților, în zone cu terenuri ieftine și cu acces rutier rapid la domiciliul clienților. Aceste magazine vor putea fi optimizate din punct de vedere al costurilor. Aspectul exterior al magazinelor va fi irelevant și spațiul interior va putea fi optimizat la maximum. Cu alte cuvinte, vor putea fi construite cu o rată Vânzări/m2 superioară oricărui magazin clasic.
Covid-19 schimbă piața imobiliarelor
Foarte probabil aceste schimbări vor fi sprijinite și pe cale politică. O societate care poate să fie productivă în izolare socială ar fi mai ferită de riscurile economice. În plus, retragerea oamenilor la domiciliile lor a dus la o scădere semnificativă a poluării. Probabil Uniunea Europeană va fi receptivă la această cale de îmbunătățire a calității vieții. Nu ar fi de mirare ca, în lumea de după pandemie, Uniunea Europeană să introducă programe de finanțare pentru ușurarea tranziției de la biroul clasic la cel de acasă. Cu o stimulare fiscală la nivel de țară, aceste măsuri ar putea duce la schimbarea rapidă a economiei.