Prin cumpărături de panică (Panic Buying/Hamsterkauf) înțelegem comportamentul generalizat al maselor de oameni care apare atunci când o stare de panică este indusă la nivelul unei populații, făcându-i pe consumatori să se teamă de eventuale penurii viitoare și determinându-i să achiziționeze în cantități mari anumite produse, pentru a le stoca. Oamenii acționează în modul acesta în special atunci când se așteaptă la un blocaj al economiei. Teama este legată de faptul că acesta poate afecta fluxurile de producție, de transport și puterea de cumpărare a banilor.
De exemplu, la începutul pandemiei COVID-19, românii au efectuat cumpărături de panică. Ei au achiziționat cantități foarte mari de făină, dezinfectanți, hârtie igienică, apă potabilă etc. Presiunea asupra cererii a fost temporară, oferta s-a adaptat relativ repede și prețurile multor produse nu au fluctuat semnificativ. În principiu, cumpărăturile de panică se concentrează pe produsele esențiale pentru supraviețuire: alimente, produse de igienă, combustibili etc.
Similar. după declanșare războiului din Ucraina, mulți români și-au făcut stocuri de ulei. Cum Ucraina este un mare producător de floarea soarelui, oamenii s-au temut că uleiul nu se va mai găsi pe piață. Prețul acestui aliment a crescut extrem de repede și a atins niveluri record. A fost nevoie de mai multe luni pentru ca prețul să se stabilizeze și chiar să înceapă să scadă.