Dimensiunea pieței

Dimensiunea pieței (Market size) se referă la totalitatea clienților sau la volumul total al vânzărilor dintr-o regiune economică. Conceptul se referă la piața existentă, mai precis la produsele sau serviciile vândute în perioada de referință. În mod normal, volumul produselor este mai redus decât cel al pieței potențiale. Într-o economie reală, concretizarea tuturor vânzărilor reale este dificil de realizat. Din această cauză, piețele operează de obicei la niveluri inferioare potențialului.

Dimensiunea pieței este un indicator care poate fi utilizat pentru un produs, o gamă de produse sau toate bunurile comercializate. Indicatorul este extrem de util pentru stabilirea cunatumului investițiilor de realizat pe respectiva piață. De exemplu, dacă nu există suficienți clienți potențiali o firmă ar putea amâna expansiunea sau intrarea pe piață.

Dimensiunea pieței
Market icons created by Freepik – Flaticon

Dimensiunea unei piețe poate fi exprimată în unități de măsură sau monetar. Să ne imagină o țară în care, într-un interval de un an, se vând 100.000 de autoturisme la un preț mediu de 30.000 de unități monetarea. În acest caz, dimensiunea poate fi exprimată în două moduri:

  • Piața are un volum de 100.000 de bucăți/an;
  • Piața are o valoare de 3.000.000.000 de unități monetare/an.