Prin consum de compensare sau compensator (Compensatory consumption) înțelegem achizițiile efectuate de indivizi pentru a-și satisface nevoi din trecut sau de statut. Acest consum apare pentru a reduce o discrepanță în percepția propriei persoane. Conceptul a fost dezvoltat în cadrul economiei comportamentale. Acest consum este un răspuns al indivizilor la lipsuri pe care le percep privind abilitățile sau statutul lor. De multe ori, acest tip de consum depășește veniturile reale ale indivizilor. De exemplu, mulți dintre indivizii care au copilărit în case modeste își construiesc la maturitate locuințe extrem de mari. De multe ori, ei nu-și permit aceste locuințe și ele rămân într-un stadiu de șantier permanent. În România, acest fenomen poate fi observat cu precădere în Maramureș și Bucovina. Un turist care se va aventura acolo va vedea sate pustii cu gospodării în care lângă o căsuță tradițională se ridică o vilă impunătoare.
Consumul de compensare poate fi observat și pe piața auto. Foarte mulți indivizi preferă să-și cumpere autoturisme premium second-hand, chiar dacă bugetul le-ar ajunge pentru achiziția de autoturisme noi, de la baza gamei. Ei se lipsesc de garanție și își asumă cheltuieli cu reparațiile viitoare, doar pentru a-și proiecta statutul la care aspiră.
A nu se confunda acest concept cu cel de consum de răzbunare.