Prin economie sezonieră (Seasonal economy) înțelegem situația în care cererea sau oferta dintr-o industrie variază datorită anotimpurilor, sărbătorilor sau a altor factori recurenți. Astfel, activitatea industrială din China se oprește în timpul perioadei noului an chinezesc. De asemenea, activitățile agricole sunt strict dependente de anotimpurile calendaristice. Același lucru este valabil și pentru turism, care este un domeniu afectat de sezonalitate.
Firmele care activează în industrii sezoniere trebuie să țină cont de i serie de factori particulari. Dintre aceștia, putem menționa:
- cerere fluctuantă – Chiar dacă operatorii hotelurilor din stațiunile de la Marea Neagră ar vrea să le țină deschise tot anul, economic acest lucru nu este posibil. Cererea este atât de scăzută în extra sezon încât veniturile nu ar permite acoperirea cheltuielilor operaționale.
- variația forței de muncă – Operatorii din turism trebuie să-și crească forța de muncă în timpul sezoanelor turistice. Ei trebuie să găsească indivizi dispuși să se angajeze pentru perioade scurte, de doar 3-4 luni. Pentru a reuși acest lucru se apelează frecvent la angajarea de elevi sau studenți.
- variația veniturilor – Afacerile din industriile sezoniere trebuie să-și administreze cu atenție fluxurile de venituri. Acestea trebuie să se asigură că au resurse pentru a-și acoperi cheltuielile operaționale în toate sezoanele.
- echilibrul economic fragil din regiunile specializate în afaceri sezoniere – Regiunile de acest tip sunt extrem de vulnerabile la șocurile din economie. O prăbușire a cererii pentru sejururi la mare ar putea dezechilibra economia comunităților permanente din stațiuni.