Dezechilibrul pieței (Market disequilibrium) reprezintă o situație care apare pe termen scurt, în care la un anumit nivel al prețurilor există cantități de produse sau servicii în surplus sau deficit. Forțele pieței vor regla rapid această situație și vor determina formarea unor noi prețuri de echilibru. Astfel, dacă dezechilibrul pieței este unul cu surplus de ofertă, vom asista la o reducere a prețului de echilibru. În cazul unui deficit de ofertă, va urma o creștere a prețului de echilibru. De exemplu, deficitul de produse medicale, din perioada de pandemie Covid-19, a generat un dezechilibrul pe piață. Am asistat cu toții la majorări ale prețurilor la măști chirurgicale, soluții dezinfectante, alcool sanitar etc.
Putem observa în graficul de mai sus cum se formează un dezechilibru între forțele pieței. În reprezentarea grafică a fenomenului se pleacă de la situația de echilibru, în care cererea este egală cu oferta. În acest punct, pe piață există un preț și o cantitate de echilibru. Din diverse motive, intrinseci sau extrinseci, prețul de pe piață se modifică.
Când prețul crește, producătorii sunt dispuși să-și majoreze oferta de pe piață, cererea scade. Efectul imediat este un surplus de ofertă.
Atunci când prețul de pe piață scade, oferta se reduce, pentru că mulți producători au costuri mai mari decât prețul de vânzare (nivelul P2 din grafic). Prețul mai mic atrage clienți noi, ceea de duce la apariția unui surplus de cerere.
Motivele care influențează nivelul prețurilor pot fi intrinseci, adică legate de costurile propriu-zise de produselor sau extrinseci, cum ar fi impunerea unei noi taxe sau un plafon guvernamental.