Ciclul de viață al produsului (Product life cycle) este un instrument extrem de important pentru firme, care le permite acestora să-și formeze strategii adaptate la portofoliul lor și la semnalele pieței. Un ciclu urmărește evoluția unui produs de la lansarea pe piață (crearea pieței) până la retragere. Cunoașterea acestor etape este extrem de utilă pentru a elabora strategiile de piață și pentru a maximiza profitul potențial. În principiu, ciclul de viață al produsului poate fi împărțit în patru faze:
Faza 1 – Lansarea produsului presupune introducerea unui bun pe o piață nouă. În această fază, produsul începe să fie promovat pentru formarea notorietății în rândurile clienților potențiali. De asemenea, acesta începe să fie distribuit într-un număr controlat de magazine. Vânzările produselor evoluează încet în această fază, pentru că acestea încă nu sunt cunoscute de către clienții potențiali.
Faza 2: Creșterea pieței are loc ca urmare a extinderii rețelei de distribuție a produselor și a majorării cererii. În această fază are lor o creștere a atractivității pieței și a interesului competitorilor care încep să intre pe piață.
Faza 3: Maturizarea pieței are loc când ratele de creștere a vânzărilor se stabilizează și marjele de profit se reduc. În această fază, concurența devine agresivă și unii competitori, care nu reușesc să-și țină costurile sub control, părăsesc piața.
Faza 4: Declinul pieței este ultima fază din viața unui produs și apare ca urmare a schimbării preferințelor consumatorilor. Declinul are loc ca urmare a scăderii relevanței produselor, apariției de piețe noi cu produse cu funcții conforme cu dorințele clienților potențiali etc. Concurența continuă să fie acerbă între competitorii care mai sunt pe piață, dar cererea se reduce într-un ritm accelerat și marjele mici forțează retragerea succesivă a ofertanților.