Reducerea cererii (Demand reduction) se referă la o politică publică prin care se încearcă descurajarea consumului de produse și servicii care produc efecte negative asupra indivizilor sau mediului. Cea mai la îndemână metodă pentru descurajarea consumului este introducerea unei accize. În prezent, în România, acciza se aplică pe carburanți, tutun și alcool în încercarea de a descuraja consumul poluant și cel autodistructiv. Astfel, autoritățile publice pot încerca să descurajeze utilizarea de autovehicule poluante sau consumul de droguri, țigarete, alcool etc.
Dacă Guvernul ar putea descuraja consumul fără să apeleze la taxe, reducerea cererii ar trebui să fie reprezentată prin mutarea curbei la stânga. Cererea mai scăzută în condițiile unei producții similare ar determina reducerea prețurilor de pe piață și ulterior a producției.
Accizele schimbă însă modul în care reacționează forțele pieței. Plecând de la punctul de echilibru inițial, accizarea determină majorarea prețurilor. Cererea va scădea, dar pentru că producătorii nu pot reduce prețul se vor muta la stânga ambele curbe și se va forma un nou punct de echilibru.
(2) Reducerea cererii se poate referi și la trendul de reducere a consumului înregistrat pe orice piață. Acest trend poate fi determinat și de:
- o schimbare a preferințelor consumatorilor;
- o creștere sau scădere a veniturilor medii;
- lansarea unor produse cu tehnologie superioară;
- etc.
Vezi și reducerea ofertei.