Gradul de penetrare al pieței

Gradul de penetrare al pieței (Market Penetration Rate) este rata procentuală a utilizării unui produs sau serviciu raportat la piața totală a acestui tip de bun. Indicatorul este util pentru a urmări cum evoluează cota de piață în timp. Pentru a reuși acest lucru este necesară calcularea sa în mai mulți ani. Penetrarea pieței poate fi utilizată și în dezvoltarea strategiilor pentru creșterea cotei de piață a unui produs sau serviciu.

Pentru calcularea indicatorului poate fi folosită următoarea formulă.

Gradul de penetrare al Pieței

unde,

  • GpP – Gradul de penetrare al Pieței;
  • UF – unități de produse vândute de firmă pe o piață;
  • UP – unități de produse vândute de toate firmele pe piață.

De exemplu, un producător auto vinde 80.000 de autoturisme pe o piață pe care este prezent. La nivel general, într-un an de zile, pe piața respectivă se comercializează 1.000.000 de autovehicule. Pentru a calcula ce grad de penetrare are firma pe piață folosim formula de mai sus.

GpP = 80.000/1.000.000 * 100

GpP = 8%

Firma are un grad de penetrare de 8%. Dacă aceasta va investi în lansarea unor noi modele pe piață, va putea folosi indicatorul pentru a evalua impactul acestora asupra cotei sale.

O altă variantă a indicatorului presupune raportarea la clienții de piață. În acest caz, vom împărți numărul de clienți ai firmei la totalul clienților de pe piață. Astfel, firma va afla care este spațiul potențial de creștere pe care îl are.