Un parteneriat public-privat (Public-private partnership) reprezintă o asociere între cel puțin o companie privată și o agenție guvernamentală pentru realizarea sau administrarea de proiecte de interes public. Parteneriatele public-private pot fi folosite pentru finanțarea, construirea și administrarea unor proiecte complexe, precum autostrăzile, care pot fi monetizate ușor. Prin atragerea de parteneri privați guvernele încearcă să rezolve problema fondurilor de dezvoltare insuficiente.
Acest tip de parteneriate este posibil doar pentru elementele de infrastructură care pot genera venituri semnificative. Investitorul privat trebuie să fie convins că vor exista suficienți clienți dispuși să plătească pe toată perioada de exploatare a obiectivului. Atunci când există elemente de infrastructură concurentă, potențialul investiției scade. Mulți clienți ar refuza să plătească doar pentru a economisi câteva ore.
Un exemplu de parteneriat public-privat din România este cel al autostrăzii București-Brașov. Guvernul a încercat să găsească parteneri privați să construiască autostrada, urmând ca ulterior aceștia să-și recupereze costurile din administrarea ei. Probabil partenerii potențiali au fost descurajați de costurile asociate cu complexitatea extrem de mare a realizării unei autostrăzi montane. În plus, există străzi și căi ferate pe care clienții potențiali le-ar putea folosi pentru a nu plăti accesul pe o autostradă administrată privat.