O economie bazată pe încredere (Trust economy) este un concept conform căruia pentru ca relațiile dintre jucătorii de pe piață să funcționeze este necesar să existe convingerea că sistemul funcționează și partenerii sunt onești. Pentru ca economia să funcționeze trebuie să fim convinși că, atunci când efectuăm o plată, vom recepționa produsele corespunzătoare. Într-o economie este esențial să existe predictibilitate, încredere în firme, în branduri, în calitatea produselor, în domnia legii etc. Toți acești factori sunt critici pentru a asigura buna funcționare a comerțului. În lipsa încrederii, capacitatea firmelor de a vinde scade și există declanșării unor efecte în cascadă. Încrederea are un rol aparte în economia digitală, pentru că partenerii comerciali nu interacționează fizic.
Lipsa încredereii poate să ducă la rezultate dezastruoase. De exemplu, în România, în perioada de tranziție din anii 1990, potențialii parteneri de afaceri erau suspicioși și lipsiți de încredere. Comportamentul lor era normal pentru o societate în care supravegherea serviciilor secrete a fost dusă la extrem. Anii respectivi au rămas în memoria colectivă prin numărul mare de contracte care nu au fost onorate de către una din părți.