Big data (Date mari) se referă la seturile mari și variate de informații care au ritm susținut de creștere. În limba română conceptul a fost preluat direct din engleză. Conceptul de Big data cuprinde volumul de informații analizat, viteza de creare a datelor, viteza de colectare și varietatea lor. Deoarece datele sunt complexe, în formate diverse și din surse multiple procesarea lor a devenit o provocare tot mai mare în corporațiile contemporane. Practic, necesitatea procesării cantităților mari de date a dus la apariția unei noi ramuri științifice, „data science” (știința datelor).
În prezent, orice companie care se adresează unei piețe relativ mare se confruntă cu problema procesării datelor. Dezvoltarea mijloacelor informatice și a rețelelor de social media le permite companiilor să colecteze mai multe date ca oricând în istorie. Toate aceste date despre clienții și concurenții lor nu au nicio valoare dacă nu pot fi analizate. Ele sunt doar baze de date care au potențialul să ofere firmelor avantaje competitive. Necesitatea procesării acestor cantități imenese de date a apărut absolut firesc.