Oligopolul natural (Natural oligopoly) este un caz particular de piață, în care firmele prezente pe piață se comportă, în linii mari, ca niște monopoluri naturale. Un oligopol natural apare în anumite industrii, precum distribuția de energie electrică, de apă, de canalizare etc. Toate acestea sunt domenii în existența a foarte mulți concurenți este dificilă. Infrastructura ar fi complicată și nerentabilă dacă pe o stradă ar exista rețele de canalizare concurente.
Condiția existenței oligopolului natural este ca nicio firmă să nu devină prea competitivă. De obicei, piața este împărțită în segmente geografice, iar în fiecare dintre acestea există câte o firmă care acționează ca un monopol. De exemplu, în România compania de distribuție și furnizare a electricității a fost spartă în entități regionale. Teoretic, după împărțire, pe piață au apărut 5-6 firme concurente. Practic, pe piață s-au format 5-6 monopoluri regionale. Fiecare din firmele care au intrat pe aceste piețe au ajuns să controleze oferta totală din regiunea acoperită. Această situație a fost posibilă pentru că piața nu era liberalizată. Dacă o firmă, în încercarea de a-și mări cota de piață, ar deveni mai competitivă și ar încerca să vândă pe segmentul concurentului condiția de oligopol natural ar fi pierdută.