Duopol

Un duopol (Duopoly) este o formă a pieței de oligopol în care există doar două firme ofertante. În mod obișnuit, firmele de pe piața de duopol au comportamente extrem de competitive. Pentru că ne aflăm într-o situație cu o singură firmă concurentă, apar frecvent cazuri de spionaj industrial. Exemplele de astfel de piețe sunt în industria producției aeronautice (Boeing și Airbus), în industria cardurilor bancare (Visa și Mastercard) etc.

duopol
Aircraft icons created by Pause08 – Flaticon

Este dificil să trasăm exact granița dintre oligopol și cea de duopol. De exemplu, Boeing și Airbus nu sunt singurii producători de avioane de linie. Există mai multe firme care îi concurează pe configurațiile de avioane cu până la 200 de locuri. Pe partea de avioane mai mari, încă nu există alternative la oferta lor. Costurile mari de intrare pe piața producătorilor le-au protejat poziția de duopol.

Dacă firmele dintr-un duopol ar ajunge la o înțelegere, atunci relațiile de pe piață ar deveni similare celor de pe o piață de monopol. Acestea ar putea să cadă la înțelegere privind cantitatea livrată pe piață și prețurile de vânzare. Firmele decid cât să producă fiecare și clienții sunt obligați să accepte prețul impus de ele.

De obicei, piețele de duopol sunt extrem de reglementate sau tehnologizate și accesul pe acestea este extrem de dificil. Dacă accesarea acestor piețe ar fi facilă, noi firme ar crește oferta și duopolurile ar dispărea.