Categorii
Intern

Aeroportul Bacău a pierdut competiția regională

În 2014, aeroportul din Bacău era cel mai important din estul țării. Un contract neinspirat de concesiune, infrastructura și factorii demografici l-au făcut să piardă competiția cu aerogările din Iași și Suceava. Aceste aeroporturi și-au consolidat poziția în clasament și nu mai există perspectiva recuperării decalajului.

Aeroportul Bacău a pierdut competiția regională cu aerogările din Iași și Suceava, deși acum câțiva ani era lider incontestabil în estul României.  În 2014, aeroportul Bacău era pe locul cinci în țară și procesa cei mai mulți pasageri din estul țării. În doar câțiva ani, acesta a ajuns pe locul șapte național și pe trei în estul țării, unde a fost depășit de aeroporturile din Iași și din Suceava. Nu se întrevăd șanse ca unitatea din Bacău să poată recupera decalajul față de concurenții săi regionali.

Închiderea bazei Wizz Air confirmă faptul că aeroportul din Bacău și-a pierdut atractivitatea pentru operatorii aerieni. Închiderea bazei este surprinzătoare și pentru că prezența Aerostar în oraș ar trebui să-l facă atractiv pentru companiile aeriene. Faptul că baza Wizz Air din Bacău se închide simultan cu deschiderea celei de la Suceava, confirmă scăderea atractivității aeroportului.

În 2021, la aeroportul Bacău au fost recepționate lucrări de modernizare de 45 de milioane euro și analiștii se așteptau ca acesta să se relanseze. Aeroportul din Iași era deja lider regional incontestabil și nu mai era posibilă recuperarea decalajului, dar se spera conservarea poziției a doua. A fost însă prea târziu, Suceava a profitat de bazinul demografic mai amplu și de distanța mare față de București și în 2022 a depășit aerogara din Bacău.

Când a început prăbușirea?

Cauzele scăderii relevanței aeroportului sunt de natură administrativă. În 2009, acesta a fost concesionat de Blue Aire pentru 34 de ani. La momentul respectiv, concesiunea părea o idee bună dar, ulterior, accesul competitorilor pe aeroport a fost blocat. În scurt timp a devenit mai convenabil pentru clienții potențiali din bazinul demografic al Bacăului să zboare din Iași sau București. La finalul anului 2020, Wizz Air și-a deschis bază aeriană în acest oraș, dar era deja prea târziu.

Perspectivele aerogării sunt limitate

Oferta slabă de pe aeroportul Bacău a amplificat dezavantajele acestuia raportat la competiție. Astfel, acesta este afectat de mărimea bazinului demografic și de distanța față de celelalte aeroporturi.

Bazinul demografic al aerogării Bacău este mai redus decât al celorlalte două aeroporturi. Iași este un oraș mai mare și atrage pasageri și din Republica Moldova. Aeroportul din Salcea este amplasat strategic la doar câțiva kilometri de două orașe mari, Suceava și Botoșani. În plus acesta atrage pasageri și din Neamț, nordul județului Iași, regiunea Cernăuți și nordul Republicii Moldova. Distanța relativ scăzută față de Suceava și Iași reduce și mai mult piața adresabilă. Efectul se va amplifica după construirea autostrăzilor A7 și A8. De exemplu, cei 150 de km între Bacău și Suceava ar putea fi parcurși în cel mult o oră și jumătate, deci funcționarea optimă a două aeroporturi va fi improbabilă.

Aerogara Bacău are dificultăți în atragerea clienților de la nordul și de la estul județului. De asemenea, probleme sunt și de atragerea celor din sud și vest. La câteva zeci de kilometri la sud de Bacău, Otopeni este principala variantă pentru a ieși din țară. În vestul județului Bacău încep Carpații și zona de influență a aeroportului Târgu Mureș.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *