De ce este util să avem Spațiu Privat Virtual? Aparatul birocratic românesc nu va scăpa de asocierea cu dosarul cu șină nici când toți angajații vor fi înlocuiți de roboți. Există totuși unele eforturi de îmbunătățire modului de administrare a afacerilor statului. De ani buni există platforme precum Spațiul Privat Virtual, ghișeul unic etc. și se fac eforturi pentru digitalizarea datelor din tranzacțiile comerciale. Micii pași în direcția digitalizării trebuie apreciați și promovați.
Să luăm ca exemplu Spațiul Privat Virtual. Platforma destinată administrării relațiilor fiscale dintre stat și persoanele fizice și juridice are un aspect grafic neatractiv, nu este foarte intuitivă și, în timpul utilizării ei, apar încă foarte multe erori. Există spațiu pentru îmbunătățirea acesteia, dar chiar și așa ne oferă posibilitatea unei relații mai bune cu statul și speranța că digitalizarea aparatului birocratic nu este un proces reversibil.
Să dăm Cezarului ce este al Cezarului. Statul român are o capacitate inepuizabilă să creeze noi straturi de birocrație chiar și în sectoarele pe care le digitalizează, Și nu trebuie să sperăm că vom scăpa prea curând de afișele din instituțiile publice care ne anunță că declarațiile online se depun la etajul unu.
Ce este Spațiul Privat Virtual?
Dar ce este Spațiul Privat Virtual? În linii mari, platforma ANAF urmărește digitalizarea relației dintre autoritatea publică și persoanele fizice și juridice. Orice persoană privată și majoră are posibilitatea să își realizeze un Spațiu Privat Virtual și, în condițiile în care are venituri în afara salariilor, acesta îi ușurează depunerea declarațiilor fiscale. În rest, utilitatea SPV-ului pentru persoanele particulare este extrem de scăzută. Acestea pot obține cazierul fiscal sau depune declarația D230, prin care își redirecționează 2% din impozitul pe venit spre ONG-uri. Pentru cei cu venituri doar din salarii, contul SPV nu oferă multe și este neatractiv.
La persoanele juridice activarea Spațiului Privat Virtual oferă avantaje suplimentare. Prin intermediul SPV firmele pot depune declarațiile curente, să verifice obligațiile de plată și să obțină rapid documente fiscale. Cine a aplicat pentru un proiect european înțelege cât de stresantă este obținerea la timp a unui certificat fiscal. Acest stres poate fi eliminat prin utilizarea unui SPV.
Există și avantaje ale platformei care nu sunt foarte cunoscute. De exemplu, administratorul unui SRL care și-a externalizat serviciile de contabilitate are posibilitatea să urmărească on-line depunerea declarațiilor. Printr-o simplă accesare a contului administratorul se poate asigura că i-au fost depuse la timp declarațiile obligatorii către stat.
Cu ce ne ajută să avem Spațiu Privat Virtual
Indiferent că ne referim la indivizi sau la firme, SPV-ul are două avantajele majore:
- Simplificarea procesului de depunere a declarațiilor, prin evitarea deplasării fizice la sediul instituției.
- Obținerea mai rapidă a documentelor fiscale. Certificatele fiscale, cazierele și celelalte documente pot fi obținute online într-un timp rezonabil. Pentru a le obține fizic sunt necesare cel puțin trei zile și două deplasări la sucursala ANAF.
Desigur, prima oară când o persoană fizică va primi o înștiințare electronică privind o obligație de plată la ANAF se va lăsa cu bătăi neregulate de inimă și atacuri de panică, dar avantajul este că, spre deosebire de primirea celebrului plic negru, SPV-ul oferă posibilitatea solicitării imediate a unui cazier fiscal, pentru a înțelege rapid motivele impunerii.