Categorii
Extern

Distanțarea socială și automatizarea dezumanizează serviciile

Efectele restrângerilor de activitate voluntare și ale distanțării sociale par să ne împingă în cea mai severă criză din ultimii 100 de ani. Încercările de redresare prin credite ieftine și subvenții sunt doar soluții pe termen scurt, care vor fi urmate de o creștere a ratei șomajului. Ne așteptăm deci, ca în lupta pentru supraviețuire, patronatele din industria alimentației publice să grăbească automatizarea și robotizarea proceselor de producție.

Distanțarea socială și automatizarea dezumanizează serviciile sau cel puțin acesta pare să fie viitorul previzibil. Peste o sută de țări ale lumii și-au închis parțial economiile, în prima jumătate a anului, pentru a-și salva sistemele de sănătate de la un colaps previzibil, în contextul pandemiei. În majoritatea acestor țări s-au luat măsuri de relaxare și oamenii au început s-au adaptat la noul stil de viață. Politicienii și mulți dintre antreprenori au sperat că, după atingerea vârfului de contaminare, o să putem să ne reluăm viața de unde am lăsat-o. Din păcate, studiile recente afirmă că anticorpii la COVID-19 rezistă doar câteva luni de zile în organismul uman și că vaccinurile aflate acum în faza de testare au aceeași problemă.

Efectele severe ale pandemiei se vor simți în industriile din servicii, unde contactul uman este element de bază. Până acum un an, orice  scenariu în care se anunța robotizarea sau automatizarea parțială a serviciilor părea, cel puțin, fantezist. Acum perspectiva automatizării este acceptată ca inevitabilă. Este doar o problemă de timp până când o să devină o normă în servicii. În doar câteva luni, au apărut deja aplicații și sisteme IT de organizare a activității și a fluxurilor de clienți.

Spre deosebire de servicii, industriile productive au mai multe mijloace prin care să se adapteze la restricții și distanțarea socială. În cadrul acestor activități se pot organiza schimburi suplimentare, se poate modifica aranjamentul echipamentelor sau se poate crește gradul de automatizare.  Posibilitatea menținerii nivelului de producție face ca zona să fie mult mai stabilă ca zona serviciilor.

Efectele pandemiei în restaurante

Dacă ne uităm la restaurante putem înțelege ușor de ce reorganizarea în condițiile de restricții sociale este atât de dificilă. A trecut jumătate de an de la declanșarea pandemiei și restaurantele încă nu pot să primească în interior clienți în condiții de siguranță. Servirea se poate face doar prin livrare la domiciliu și pe terase doar cu respectarea unor distanțe minime între grupurile de clienți. Continuarea măsurilor de distanțare socială și schimbarea comportamentului consumatorilor complică existența restaurantelor și face ca perspectivele viitoare să fie extrem de sumbre.

Majoritatea unităților de alimentație publică au supraviețuit până acum cu ajutorul pachetelor economice de susținere a locurilor de muncă. Doar că aceste subvenții, foarte populare în Uniunea Europeană, sunt soluții pe termen scurt. Pe termen lung, vom asista la dispariția a milioane de locuri de muncă, din cauza falimentelor și a automatizării. Unele estimări vorbesc chiar de pierderea a 250 de milioane de locuri de muncă pe măsură ce automatizarea din diferite industrii se va accelera.

Adoptarea tehnologiei poate fi accelerată

Estimări privind robotizarea restaurantelor există încă de acum câțiva ani, doar că, până la pandemie, direcția aceasta de dezvoltare era determinată de majorarea succesivă a pragului salariului minim din statele americane dezvoltate. Majorarea salariilor din restaurante putea fi acoperiă de managerii unităților prin creșterea prețurilor. Alternatica ar fi utilizarea de muncă la negru. Acum procesul este ghidat de schimbarea profundă a modului de viață contemporan. Automatizarea acestor unități este soluția care le poate salva pentru că aceasta ar permite reducerea costurile de producție și creșterea productivității. O mare parte a costurilor restaurantelor sunt cele cu forța de muncă și automatizarea poate crește marja profitului.

Conjunctura actuală a determinat accelerarea dezvoltării de soluții tehnice și îi motivează pe proprietari să adopte rapid noile tehnologii. Marile lanțuri de restaurante o vor face cu siguranță și vor deveni și mai competitive. Dacă patroni nu vor adopta astfel de soluții vor fi eliminați de pe piață din cauza productivității scăzute. Într-un orizont scurt de timp, vom fi serviți la mese cu preparate realizate de roboți care par din filme science-fiction.

Distanțarea socială și automatizarea dezumanizează serviciile

Virusul produce modificări profunde în societate, în modul în care socializăm și ne trăim viața. Probabil că în 10-15 ani, sectorul restaurantelor, din țările dezvoltate,  va fi automatizat în proporție de minim 40-50%. Piața românească va evolua mai greu, dar tendința este inevitabilă. Numărul total de angajați din restaurante poate să crească, dar cel mediu, pe unitate, se va reduce. Practic, vom asista la tehnologizare și la creșterea productivității muncii. Probabil va crește numărul de unități de alimentație publică și al angajaților implicați în livrarea de mâncare proaspătă.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *