Firmele românești migrează spre noua economie chiar dacă, în conjunctura actuală, multe dintre ele par într-un blocaj total. Orice criză de amploare duce la falimentul unor afaceri care nu au capacitatea să se adapteze la noile condiții de piață. În același timp, fiecare criză este o sursă de oportunitate pentru antreprenorii vizionari. Schimbarea profundă a modului de viață va provoca falimente, dar va fi și o oportunitate pentru afaceri noi . Am văzut deja, din primele zile după decretarea ordonanței militare, firme care au depus eforturi semnificative pentru a se adapta la noul context și la noua economie. Afectate de închiderea economiei companiile și antreprenorii din România au căutat alternative de supraviețuire și creștere. În principiu, în încercarea de a-și asigura fluxuri comerciale, acestea s-au orientat spre:
- Extinderea spre piețele care au cunoscut o creștere abruptă a cererii;
- Dezvoltarea de vehicule comerciale digitale.
Firmele de pe piață au reacționat într-o manieră excepțională. Am văzut restaurante care și-au dezvoltat peste noapte servicii de livrări, firme care s-au reorientat spre producția de materiale de protecție (măști, dezinfectanți, viziere etc.) etc.
Firmele românești migrează spre noua economie
Lista următoare, propune exemple concrete de firme care au acționat pentru a se extinde și cuceri noi piețe. Această listă va rămâne deschisă și va fi actualizată în măsura posibilităților.
- FishToDoor – Taverna Racilor din București și-a dezvoltat un magazin on-line prin care livrează pește și fructe de mare. Livrările pot fi realizate oriunde în România, în maximum 48 de ore.
- Piața Țăranului – O platformă dezvoltată de un grup de antreprenori din București. Această platformă vine în ajutorul agricultorilor din România, pe care îi pune în legătură cu clienții potențiali.
- Noriel – Cunoscutul lanț de magazine de jucării s-a asociat cu Profi și și-a dezvoltat un supermarket online prin care vine produse alimentare, de dezinfecție, măști și mănuși chirurgicale.
- Taparo – Grupul Taparo a sesizat potențialul pieței de măști chirurgicale și a investit în dezvoltarea unei linii de producție acreditate conform standardelor CE.
- RoBarter – o platformă care speculează principala problemă cu care se vor confrunta, în perioada următoare, antreprenorii din România, lipsa de capital. Platforma își propune să faciliteze direct schimburi de produse și servicii, fără utilizarea de mijloace bănești.
- Altex și-a extins magazinul on-line prin adăugarea unor secțiuni noi: „Curățenie și întreținere casă”, „Apa, vin, bere, cafea” și „Medicale, Îngrijire personală”. Altex și-a adaptat oferta la cererea actuală. Firma are posibilitatea ca, după terminarea crizei COVID-19, să-și dezvolte magazinul on-line.
- Carrefour – Lanțul de hypermarket-uri testa deja de câțiva ani vânzările online și livrarea la domiciliu. Din păcate, firma se limita la unele dintre orașele în care avea prezență fizică. După închiderea economiei Carrefour s-a adaptat rapid și și-a extins acoperirea la nivel național.
- to be continued