Categorii
Financiar

Guvernul crește haosul din salarizare

Guvernul României nu se dezminte și reușește să amplifice haosul din legislația muncii. Introducerea scutirii de impozit și contribuții pentru 200 de lei din salarii s-a făcut cu multe excepții și condiții. Acum legislația muncii, deja stufoasă și complicată, are prevăzute noi discriminări.

Guvernul crește haosul din salarizare printr-o serie de măsuri care complică și mai mult o legislație a muncii extrem de stufoasă. Prin ordonanța 168/2022 (art. XXXVII), Guvernul a instituit o scutire de impozit și contribuții pentru 200 de lei din salariul minim brut. După cum bine au sesizat sindicatele, măsura face ca unele salarii brute de peste 3000 de lei să genereze un venit net inferior celui aferent salariului minim brut. În forma aceasta ordonanța descuraja majorările salariale peste pragul de 3000 de lei.

Săptămâna aceasta, după negocieri între patronate, sindicate și Ministerul Muncii s-a agreat o corecție parțială a ordonanței. Astfel, se extinde beneficiul celor 200 de lei scutiți de contribuții și impozitul pe venit la salariile între 3001 și 5000 de lei, cu condiția să fie majorate voluntar cu 450 de lei. Soluția rezolvă unele probleme, dar nu elimină noua inechitate din salarizare. În primul rând, în scenariul optimist, problema se mută de la salariile de 3001 lei la cele de 5001. În al doilea rând, nu toți patronii își permit să majoreze salariile brute cu 450 de lei, deci salariații lor vor fi discriminați.

Salariile peste 3000 asigură venituri mai mici decât cel minim

Să explicăm totuși de ce unele salarii mai mari de 3000 de lei aduc venituri nete mai scăzute. Pentru simplitatea calculului, în tabelul de mai jos nu am luat în calcul deducerile la impozitul pe venit. Observăm în tabel că, pentru forma inițială a ordonanței, salariile de până la 3142 de lei generează un venit minim net mai scăzut decât salariul minim brut. Discriminarea este evidentă și este ușor de înțeles de ce sindicatele și patronatele au protestat. Din păcate, modificarea ordonanței nu rezolvă cu adevărat problemele de discriminare.

Salariu brut Salariu impozitabil Venit impozitabil Venit net Venit final
3000 2800 1820 1638 1838
3001 3001 1951 1756 1756
3100 3100 2015 1814 1814
3142 3142 2042 1838 1838
3150 3150 2048 1843 1843
  • Salariu impozitabil – partea din salariu din care se opresc contribuțiile sociale; Pentru salariul minim brut, de 3000, se scad cei 200 de lei prevăzuți în OUG168/2022;
  • Venit impozitabil – partea din salariu care rămâne după plata CAS și CASS (35% din salariul taxabil); venitul din care se plătește impozitul (65% din salariul taxabil);
  • Venit impozitabil – suma de bani rămasă după plata CAS și CASS; Suma din care se plătește impozitul pe venit;
  • Venit net – suma de bani rămasă după reținerea CAS, CASS și a impozitului; pe primul rând este doar suma fără cei 200 de lei scutiți;
  • Venitul final al salariaților – pentru cei cu salariul minim brut se adaugă cei 200 de lei.

Discriminare între salarii identice

Guvernul va crește pragul beneficiului la 5000 de lei, cu condiția ca salariile până la acest nivel să fie majorate voluntar cu 450 de lei. În mod ironic, prin soluția propusă se extinde discriminarea între salariați. Pe forma inițială a ordonanței, cei cu venituri brute până în 3142 de lei (vezi tabelul anterior) erau discriminați față de beneficiarii salariului minim brut de 3000 de lei. În noua formă vor fi discriminați cei cu salarii de peste 5000 de lei. De asemenea vor fi afectați și toți cei cu venituri între 3000 și 5000 de lei, a căror salarii nu au crescut cu 450 de lei. Diferențele sunt vizibile și între cei care vor avea salarii brute egale.

Am luat ca exemplu, în tabelul de mai jos, două praguri ale veniturilor brute, de 4000 și 4500 de lei. Pentru ambele praguri am luat în calcul angajații care vor beneficia de majorarea salarială cu 450 de lei și cei a căror venituri vor crește mai puțin. În ambele cazuri observăm că angajații a căror salarii brute au crescut cu 450 de lei vor avea venituri nete cu 83 de lei mai mari.

Salariu brut Salariu taxabil Venit impozitabil Venit net Venit final
4000 3800 2470 2223 2423
4000 4000 2600 2340 2340
4500 4300 2795 2516 2716
4500 4500 2925 2633 2633

 

Haosul din legislația muncii

Legislația muncii a devenit atât de haotică încât principala misiune a politicienilor ar trebui să fie simplificarea ei și eliminarea excepțiilor. Există acum atât de multe excepții încât respectarea legislației a devenit o provocare. Avem deduceri la impozitul pe venit, sume scutite de plata contribuțiilor, scutiri la CASS și la contribuțiile pentru pilonul 2, excepții de la plata impozitului pe venit etc. S-au creat enorm de multe discriminări între categoriile profesionale din România care complică administrarea firmelor. De asemenea, activitatea de control a instituțiilor specializate ale statului presupune un mare grad de complexitate. Simplificarea legislației ar facilita creșterea gradului de colectare al taxelor și ar ușura activitatea angajatorilor.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *