Guvernul poate reduce prețurile fără să încerce să forțeze mâna lanțurilor de retail. Ideea de a ruga sau a impune micșorarea marjelor comerciale este absurdă și poate determina dispariția produselor din magazine. Piața europeană este suficient de mare pentru ca produsele să fie direcționate în zone mai puțin agresive fiscal. Guvernul ar trebui să lase firmele în pace și să găsească alte mijloace pentru a stimula concurența și reducerea prețurilor.
În mod normal, soluția ar fi o reducere a taxei pe valoare adăugată. Nu există spațiul fiscal pentru așa ceva. Guvernul poate ajuta firmele să-și diminueze costurile prin altă metodă.
Plafonul la gaz metan blochează firmele
Anul trecut, Uniunea Europeană a trecut printr-o criză energetică. Prețul gazului metan a ajuns la niveluri record și Guvernul a intervenit prin stabilirea unui plafon maximal. Gazul s-a scumpit atât de mult încât plafonul a fost stabilit la un nivel superior prețurilor de pe piața concurențială de dinainte de 2022. Chiar și așa, acest plafon a salvat firmele în cea mai grea iarnă a ultimului deceniu (d.p.d.v. financiar). Piața externă s-a reglat în prima jumătate a lui 2023. Prețul extern al gazului a coborât sub nivelul plafonului, dar Guvernul a uitat să-l ajusteze. Ajutorul dat de Guvern consumatorilor de pe piața gazului metan s-a transformat într-o barieră. Dacă firmele ar avea prețuri competitive la gaz și-ar putea dinamiza activitatea. Ele sunt însă forțate să se pregătească pentru o iarnă în care gazul le va bloca o mare parte din buget.
Eliminarea plafonului la gaz le-ar permite firmelor să devină mai competitive.
Plafonarea marjelor comerciale este o idee aberantă
Noul Guvern a anunțat, în primele zile după instalare, că se va lupta pentru revenirea prețurilor mici. Prima idee care s-a făcut auzită dinspre Victoriei a fost că prețurile trebuie plafonate. Exemplul nefericit al Ungariei a determinat reformularea propunerii. Acum plafonarea a fost înlocuită de o propunere de micșorare a marjelor comerciale. Propunerea pare un fel de rugăminte adresată lanțurilor de retail și este însoțită de o campanie publică de înfierare a „profiturilor nesimțite” și așa-zisei „inflații prin lăcomie”.
Soluția nu are cum să funcționeze. După plafonarea prețurilor, starea de penurie s-a generalizat în Ungaria. În doar câteva luni, aprovizionarea cu produse a magazinelor a devenit o problemă majoră și mulți unguri s-au văzut obligați să facă turism de aprovizionare în țările vecine.
Ungaria a eșuat în tentativa de plafonare, de ce ar reuși România să facă acest lucru? Regulile pieței sunt universale și aceasta nu va face excepții de dragul țării noastre.
Un răspuns la “Guvernul poate reduce prețurile”
Excelent articol și o perspectivă clară asupra a ceea ce trebuie și ceea ce nu trebuie să facă Guvernul pentru a reduce prețurile. Eșecul Ungariei în privința plafonării prețurilor a avertizat alte țări să ia în considerare soluții mai eficiente și mai durabile pentru a ajuta consumatorii să plătească prețuri juste. Ideile tale sunt solide și acoperă toate punctele principale pentru a evita criza Ungariei. Este important ca Guvernul să înțeleagă și să pună în practică alternativele pe care le oferi.