Categorii
Piața externă

În S1 s-au livrat un număr record de autoturisme electrice

În S1(semestrul întâi) al anului 2022 s-au livrat un număr record de autoturisme electrice. Aceste rezultate foarte bune confirmă că piața se maturizează și că motorizările pe combustie au un viitor limitat.  Conform datelor unui studiu Canalys, livrările de autovehicule electrice au ajuns la un volum care acum câțiva ani părea imposibil de atins. Această creștere este extrem de importantă pentru piața autoturismelor, mai ales că vânzările de autoturisme cu motoare pe combustie au cunoscut un recul puternic.

Versiunea audio a articolului este disponibilă aici și aici.
Piața autoturismelor electrice a crescut cu 63% față de 2021

În primele șase luni ale anului au fost livrate 4,16 milioane de autovehicule verzi, un avans de 63% față de perioada similară a anului trecut. Evoluția este una senzațională mai ales dacă ținem cont de faptul că, în semestrul 1 din 2021, piața a crescut cu 160%, față de semestrul similar din 2020. Desigur, procentul excepțional de anul trecut poate fi pus și pe seama închiderii economiei din prima jumătate a anului 2020. Cu toate acestea, nu poate fi negat faptul că industria a luat un avânt excepțional, pe care puțini l-ar fi intuit acum 2-3 ani.    

Piețele de autoturisme verzi (S1 2022)
Piață Unități livrate Cotă %
China 2.400.000 57,69%
Europa 1.100.000 26,44%
SUA 414.000 9,95%
Alții 246.000 5,92%
Total 4.160.000 100%

Sursă: date prelucrate după https://www.canalys.com/newsroom/global-ev-sales-h1-2022

*Procentele au fost ajustate pentru că în studiul Canalys există unele rotunjiri și erori de calcul

În semestrul întâi din 2022, China și-a consolidat poziția de cea mai mare piață a autoturismelor verzi. În China au fost livrate mai mult de jumătate din unitățile produse pe plan mondial. Cu o cotă de 57,69% China domină autoritar piața autoturismelor electrice.

Pe piața europeană au fost livrate peste 26% din autoturismele electrice produse. Europa este o piață mai matură și se confruntă acum cu probleme legate de expansiunea rețelelor de alimentare a EV-urilor. În plus, majoritatea utilizatorilor timpurii (early adopters) au deja autoturisme verzi și acum provocarea este să fie convinși clienții potențiali reticienți față de tehnologie.

Locuitorii SUA nu par încă pregătiți să adopte autoturismele verzi pe scară largă, dar creșterea pieței este una solidă. În primul semestru al anului, au fost livrate 414 mii autovehicule, aproape 10% din totalul global.

Celelalte piețe sunt încă în faze incipiente de dezvoltare. Pe acestea au fost livrate mai puțin de 6% din vehiculele produse în prima jumătate a anului, chiar dacă au mai mult de jumătate din populația lumii. Pe termen mediu și lung, există un mare potențial de dezvoltare al acestor piețe.

Tesla nu mai face regulile jocului

Semestrul 1 din 2022 ne confirmă faptul că Tesla a pierdut avântul din anii în care domina piața autoturismelor electrice. Cota de piață a companiei, față de semestrul similar din anul precedent, a scăzut cu circa 1,8%. Pe măsură ce concurența pe piața autoturismelor verzi va crește, cota Tesla se va reduce.

Producătorii de autoturisme verzi (S1 2022)
Producător Unități livrate Cotă de piață
BYD 640.000 15,39%
Tesla 565.000 13,58%
SAIC Motor 393.000 9,45%
Volkswagen 375.000 9,02%
Geely 121.000 2,90%
Alții 2.066.000 49,66%
Total 4.160.000 100%

Sursă: date prelucrate după https://www.canalys.com/newsroom/global-ev-sales-h1-2022

*Procentele au fost ajustate pentru că în studiul Canalys există unele rotunjiri și erori de calcul.

În acest semestru, producătorul chinezesc BYD a detronat Tesla de pe prima poziție a clasamentului și a reușit chiar să se distanțeze sensibil. Acum există o diferență de aproape 2% între cotele de piață ale celor doi producători. Clasamentul este completat de  Volkswagen și de alte două companii din China, SAIC Motor și Geely. De notat și faptul că primii cinci producători din clasament au livrat 50,34% din totalul autovehiculelor electrice.

De asemenea, 49,66% din livrări au fost realizate de către alți producători de autoturisme electrice.  Aceștia au cote extrem de mici de piață, dar potențialul de creștere este foarte ridicat. În acest grup, se regăsesc marea majoritate a producătorilor clasici de autovehicule și o serie de start-up-uri cu mult potențial. Evident, piața este extrem de dinamică și procentele vor cunoaște modificări profunde în următorii ani.

În S1 s-au livrat un număr record de autoturisme electrice și acest lucru ne confirmă faptul că piața s-a schimbat fundamental. Autovehiculele verzi au devenit produse standard și acestea le vor înlocui pe cele cu motoare pe combustie.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *