Categorii
Opinii

Legea consumatorului vulnerabil este deficitară

În cursul acestei săptămâni a fost votată Legea consumatorului vulnerabil. Această măsură ar trebui să salveze consumatorii care, în urma majorărilor de prețuri, nu și mai permit costurile cu energia. Intenția legii este onorabilă, dar există riscul ca aceasta să producă distorsiuni semnificative pe piață.

Legea consumatorului vulnerabil este deficitară și nu are capacitatea  să rezolve problemele de pe piața energiei. Săptămâna aceasta a fost votată în parlament Legea consumatorului vulnerabil care, teoretic, ar trebui să rezolve problemele legate de majorările semnificative ale prețurilor energiei. Această măsură urmează să intre în vigoare pe 1 noiembrie și ar trebui să ajute consumatorii să supraviețuiască în noile condiții de piață. Legea prevede acordarea a două ajutoare: unul pentru încălzire pe parcursul sezonului rece și unul pentru energie pe tot parcursul anului.

Pe scurt, ajutorul pentru încălzire are un cuantum între 100% și 10% din valoarea de referință, pentru o marjă de venituri pe membru de familie între 0 lei și 1386 de lei, respectiv 0 lei și 2053 de lei pentru o persoană singură. Valoarea de referință minimă este decisă prin prezenta lege și este de 250 de lei pentru gaz metan, 500 de lei pentru electricitate și 160 de lei pentru combustibili fosili și poate fi majorată prin hotărâre de guvern. Având în vedere situația delicată în care se află bugetul național, o majorare a valorilor de referință nu este probabilă.

De asemenea, există și posibilitatea acordării unui supliment lunar pentru energie, pe parcursul întregului an, pentru cei cu venituri de până la 1386 de lei, respectiv 2053 de lei în cazul persoanelor singure. Acesta este în sumă fixă și are un cuantum de 30 de lei pentru energie electrică, 10 lei pentru gaze naturale, 10 lei pentru energie termică, 20 de lei pentru combustibili solizi și 50 de lei dacă în gospodărie se utilizează doar electricitate.

În principiu, furnizorii de energie vor scădea din facturi valoarea ajutorului și vor recupera suma de la autoritățile publice.

Legea poate genera probleme economice, pentru că orice intervenție a statului distorsionează piața.

De exemplu, ne putem aștepta ca aceasta să genereze creșteri suplimentar ale prețurilor, pe fondul întârzierilor la decontare. Furnizorii trebuie să recupereze de la stat o parte din valoarea facturilor la energie și există riscul unor întârzieri. În funcție de cuantumul sumelor de decontat, întârzierile pot determina furnizorii să majoreze prețurile pentru acoperirea necesarului operațional. Practic, bunii platnici urmează să fie sancționați de două ori prin această lege. Prima oară prin taxele din care se finanțează subvenția și a doua oară prin suportarea unor prețuri și mai ridicate.

În plus, legea creează premisele unor abuzuri prin prisma încadrării veniturilor. Este o problemă destul de veche în România, întâlnită și în cazul altor ajutoare de stat. Beneficiarii măsurilor nu sunt întotdeauna cei mai vulnerabili membri ai societății. Există persoane care muncesc la negru sau în străinătate și figurează cu venituri zero. Asta le permite să beneficieze de ajutorul maximal oferit de către autoritățile publice, uneori în detrimentul unor locuitori mai săraci.

Legea stabilește un nivel al valorii de referință pentru electricitate de 500 de lei, dublul celui pentru gaze naturale. Practic, prin această măsură statul încurajează populația să se axeze pe electricitate în asigurarea încălzirii locuințelor. Desigur, creșterea artificială a consumului va crea o presiune suplimentară pe oferta existentă și va determina majorarea prețurilor de vânzare.

Creșterile prețurilor la gaze naturale și electricitate sunt atât de mari încât legea nu poate salva populația de sărăcia energetică. Ajutorul între 25 și 250 de lei, la factura de gaze naturale, în condițiile dublării prețurilor, nu salvează bugetele familiilor. Cheltuielile cu energia vor cântări semnificativ în bugetele familiilor din România și vor fi greu de suportat.

Efectele creșterii prețurilor vor avea efecte pe termen lung

Efectele prețurilor majorate se vor resimți pe termen lung, mai ales că în UE ne-am asumat să interzicem combustibilii fosili. Încălzirea va deveni o problemă permanentă pentru mulți români și aceasta va determina schimbări pe piețele imobiliare. În viitorul apropiat, sărăcia energetică va deveni un concept des întâlnit în discursul public. Sperăm să vedem programe naționale de sprijinire a îmbunătățirii locuințelor și a dezvoltării surselor alternative de încălzire.

Conform datelor INS, în prezent, mai mult de un milion de familii din România nu se descurcă să plătească facturile la electricitatate și gaze naturale. Creșterea prețurilor la electricitate și gaze, cu peste 100% în unele cazuri, se va resimți puternic începând cu jumătatea toamnei. Ne așteptăm ca numărul de familii afectate de sărăcia energetică să depășească două sau chiar trei milioane. Este clar că legea consumatorului vulnerabil este deficitară și nu rezolvă problemele de pe piață.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *