Categorii
Intern

Ministerul Educației dezechilibrează piața testelor medicale

Ministerul Educației a alimentat piața testelor medicale COVID-19 cu produse distribuite gratuit. Dacă normele de aplicare ale hotărârii ar fi fost standardizate și ar fi permis controlul modului de testare, nu ar fi fost o problemă. Din păcate, decizia ca testările să fie efectuate la domiciliu a alimentat spiritul antreprenorial al părinților și, la doar câteva zile după ce a început distribuirea produselor, site-urile de comerț sunt pline cu oferte de vânzare a testelor. Inițiativa privată este ideală ca principiu, dar în acest caz pare că s-a îndepărtat de valorile pieței.

Ministerul Educației dezechilibrează piața testelor medicale COVID-19 din România. Acesta a luat o măsură care se dorea bună, prin care se urmărea creșterea nivelului de testare din școli, dar a reușit să lovească într-un segment de piață care a performat în ultimul an. Chiar dacă acest segment este unul bine reglementat și care a profitat din plin de conjunctura pandemică, mutarea efectuată de către Ministerul Educației are potențialul să-l destabilizeze pentru cel puțin câteva luni de zile.

Cum a afectat Ministerul Educației piața testelor medicale?

Problema nu ține de faptul că statul a inundat piața cu 70 de milioane de teste, ci de lipsa normele clare pentru utilizarea lor. Prin norme, înțelegem și procedurile care ar trebui urmate pentru a evita folosirea testelor de către persoane care nu sunt în grupul țintă. Ideea de a oferi populației școlare mijloacele pentru testare și ținerea bolii sub control, a fost una ok. Lipsa normelor clare și protestele timide ale sindicatelor au creat un instrument atipic în care, cu excepția câtorva școli, elevii se testează acasă.

Ce înseamnă testarea la domiciliu? Elevii ridică testele de la școlile lor și, eventual, trimit fotografii cu testele pozitive, pentru evidența DSP. Poate că la unele școli, mai meticuloase, se solicită și dovezi ale testelor negative.  Însă, în cele mai multe cazuri, testelor declarate negative li se pierde urma.

Știrea zilei este că unele dintre testele distribuite săptămâna trecută în școli au ajuns să fie comercializate pe site-uri online. Campania de distribuire a testelor va continua zilele acestea și probabil că și oferta din mediul virtual va crește. Chiar dacă ar merita analizat comportamentul părinților care au ales să monetizeze testele, în loc să-și supravegheze sănătatea copiilor, ne vom ocupa, în rândurile următoare, de modul în care Ministerul Educației a reușit să destabilizeze segmentul de piață al testelor medicale COVID-19.

Piața testelor medicale COVID-19 este una greu accesibilă

În primul rând, trebuie să subliniem faptul că piața produselor medicale este una cu extrem de multe reglementări. Condițiile care trebuie să fie îndeplinite pentru accesarea segmentului sunt atât de stricte încât concurența este limitată. Aceste limitări fac ca numărul ofertanților de teste medicale anti COVID-19 să fie unul relativ mic.

La oferta limitată se adaugă și cererea creată artificial. Pentru accesul în diferite locații, persoanele care nu sunt vaccinate sau nu au avut boala recent trebuie să se testeze. Această reglementare creează o presiune suplimentară pe cererea de teste medicale și determină o creștere artificială a prețurilor.

Ministerul Educației a subvenționat oferta alternativă pe piața testelor medicale

Achiziționarea a 70 de milioane de milioane de teste COVID-19 a schimbat, cu certitudine oferta de pe piață. Teoretic, majoritatea testelor vor ajunge la o parte a populației care nu își permitea să cumpere teste. În practică, testele vor fi utilizate de copiii din grupul țintă, de rudele lor sau, uneori, vor fi vândute.

Este evident că prin această acțiune Ministerul Educației a faultat piața testelor medicale COVID-19. Chiar dacă se dorea ca testele să permită susținerea învățământului în format fizic, realitatea este că o parte a acestora vor contribui la creșterea ofertei de pe piața alternativă a testelor medicale și vor determina reducerea cererii pe cea oficială.

Din punct de vedere social, măsura luată de Ministerul Educației a fost una corectă

Economic nu este corect să arunci pe piață 70 de milioane de teste gratuite (plătite din resurse bugetare), dar încercările de a ține școlile deschise fără campanii masive de testare s-au dovedit nefericite. Mii de persoane au decedat în această toamnă tocmai pentru că școlile s-au dovedit un incubator perfect pentru virus.

Pentru multe familii, în care există copii de vârstă școlară, testarea regulată ar implica un efort financiar pe măsură. Principial, măsura de a distribui teste este una corectă pentru că a facilitat accesul populației școlare la teste.

Chiar și dacă pe piață nu ar fi existat comportamente lipsite de etică, prin numărul mare de teste distribuit, cererea de pe acest segment de piață era condamnată să scadă. Vânzarea testelor pe piață, de către persoane cu inițiativă privată, va determina o scădere a cererii de pe piața oficială. Este de așteptat ca atât prețurile testelor din farmacii, cât și marjele de profit ale acestor organizații, să cunoască scăderi.

Ministerul Educației a luat o măsură prin care a încercat să păstreze școlile în format clasic deschise. Prin această lege, Ministerul Educației dezechilibrează  piața testelor medicale. Actul legislativ nu are norme și proceduri minimale care să garanteze că testele vor fi utilizate de beneficiarii vizați. În următoarele zile, vpm auzi de multe inițiative private ale unor indivizi interesați să monetizeze testele primite pentru copiii lor.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *